3 augusti 2009

Vart tog sommaren vägen?

Jag tycker det var nyss vi flyttade till Helsingborg och njöt av att ha hela sommaren framför oss. Oj, va snabbt tiden har gått. Dessutom har jag varit här minimalt.Det har inte riktigt funkat praktiskt att kunna jobba med hemsidan från biblioteket. Denna veckan skall bredbandet komma igång så då hoppas jag kunna vara här mer igen.
Det tog nästan två månader innan lägenheten var helt renoverad. Att ha hantverkare från kl. 7-16 i lägenheten mån-fre blir lite påfrestande i längden, speciellt som man var och varannan vecka skulle flytta runt möbler från ena rummet till nästa rum pga tapetsering. Mycket fick bli kvar i flyttlådorna. 
Men fint blev det!! Nya golv, nya tapeter, lister på golv, fönster, dörrar ommålade liksom badrummet och alla tak. Parkettgolvet slipat, nya vitvaror i köket och nya köksluckor. Endast lite diskbänksutrymme är kvar att lägga ny skiva på. Vi har hållit oss till en neutral färgskala i lägenheten, så är det enklare när man vill förnya sig färgmässigt efterhand. Nu doftar det så där gott som det gör i nyrenoverade hus av målarfärg....mmmmm.
Det tyckte visst kissen också en dag när målaren höll på. Plötsligt hade katten smitit in till målaren och kom efter en stund ut och såg ut som en tvättbjörn, fniss. Vit färg i stora sjok över den svarta pälsen, då han gnidigt sig vid nåt nymålat. Dessutom vita tassavtryck på svarta fönsterbrädan. Han avslöjade sig allt för väl!
Jag känner mig privilegierad som får bo i denna underbara stad. Att kunna ta bilen och köra ner till havet och vara där på 15 min är såå härligt! Det tog många veckor innan jag ens närmade mig centrums shoppingstråk. Havet hade första tjing! Nåt tillfälle var det tom 21 grader i vattnet och då kunde man vara i hur länge som helst. Andra gånger har jag bara suttit och njutit vid stranden med kaffekorgen och en god roman.
Vi har planterat vårt första träd; en "blodplommon" vars löv är lika röda som blodbokens och som lär blomma med mörkrosa blommor på våren.  Det lilla som blir kvar, för nu är det snart dags att beskära det, för att få fler grenar att växa ut. Vardagsrummet har översvämmats av allehanda trädgårdsböcker. Planen är förstås att få en härlig trädgård att vistas i. Min man får fria händer att forma framsidan som han vill och jag har ansvar för baksidan. Mina tankar är att få till en liten "mormorsträdgård" med vackra gamla perennsorter som doftar ljuvligt. Färgtonen blir den lite svalare; blått, rosa och vitt. Vilket dessutom passar bäst för en norrsidesrabatt. På framsidan kommer min man att hålla sig till de varmare färgerna såsom gult, rött, orange. Dessa färger gör sig dessutom bäst i solljus på en södersida.
Det lär väl ta sin tid att  bygga upp...jag vill ha insynsskyddat på min sida och tänker plantera schersmin, kaprifol och klematis som slingrar sig upp för spaljéer och efter hand ger lite insynsskydd. I fredags lånade jag ännu fler böcker och inspirationen är verkligen på topp. Tyvärr är inte plånboken med på samma nivå men lite i taget kommer att skapa en fin trädgård så småningom. Dessutom är det roligast att ha nåt på gång hela tiden och inte bli helt färdig för snabbt. Själva processen med att plantera och skapa är så underbar.
Kissen trivs utmärkt och efter några veckors tumult hemma då han inte fick gå ut som han ville utan bara i koppel med mig/oss, och höll på att riva ner hela lägenheten i sin ökande frustration, bestämde vi oss för att släppa honom fri. Det finns hur många lösgående katter som helst här, men de tycks mest hålla till i buskagen liksom vår katt så de stör inte nämnvärt. Så vi hoppas det skall fortsätta gå så bra. Han hittar i alla fall hem när han varit borta och går lite ut och in som förut eller håller mig sällskap på uteplatsen. Vid 19-20 tiden kallar vi in honom om han inte har kommit innan dess och sen får han spendera kvällen och natten inne. Idag när det är regnväder vill han inte ut alls utan ligger bara i soffan och kurrar och mår gott.
Psst. Denna lilla berlocken fick jag av min man i veckan som namnsdagspresent.Visst är den söt? Såå glad jag blev!


Nu är mitt pandoraarmband fullt och jag får fortsätta fylla på läderhalsbandet istället med berlocker....
Nu tar tiden snart slut här på biblioteksdatorn och jag får avsluta. Vi ses förhoppningsvis snart här igen. Var rädda om er! Kram till dig/er!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för alla små rara ord och kommentarer här. Välkommen tillbaka!
/Kram Karin


Related Posts with Thumbnails
 
". html>