19 augusti 2009

Sommardag med sting!

HJÄÄLP! Datorn och hela mitt långa inlägg försvann. Skulle precis spara det men hann inte. Får göra ett nytt försök imorgon att skriva om dagen. Nu är kl 01 och jag behöver sova.
Ett nytt försök...
Jag var uppe tidigt idag, solen log sitt vackraste leende mot mig och hälsade godmorgon. Hade en morrontid på Försäkringskassan i Lund för uppföljning av mitt hälsotillstånd och samtal om arbetslivsrehabilitering så jag tog tåget dit. Jag skall klara att jobba 10 tim/vecka och jag behöver kontakta min behandlande läkare för att få en medicinsk bedömning utav honom. Därefter ställs jag i kö för placering på arbetsplats. Kan jag själv skaffa fram en så kan det gå snabbare. Hade verkligen varit roligt att få komma ut nånstans och prova på... 
När jag nu ändå var i Lund passade jag på att göra ett besök i en secondhandbutik och köpte två porslinsburkar med lock för ex sylt. Jättesöta. I en lampaffär - i jakt på 50-talslampa med två böjbara "armar" med lampskärmar -, hittade jag en söt och annorlunda lampa till fönstret. Stickningar i läderimitation på sidorna och transparent mönster i grönt-rött-gult. Tänkte att nog min man skulle gilla den (det gjorde han!). Jag avslutade förstås mitt Lundabesök med en sväng in på "Mormors Skafferi" - ett café/konditori, där de säljer megastora bullar och muffins. Det går bara inte att åka hem utan att ha inhandlat något där!! Laddad med en påse av dessa läckerheter åkte jag hem. Min man och jag åkte ner till havet och fikade där. Den ljumma blåsten skapade fullt av vita kammar på havet och böljor som slog in mot strand och på de båtar som körde förbi i sundet. Friska salta vindar!


Vi bestämde oss för att göra en utflykt upp mot Höganäs och köra gamla strandvägen förbi de små charmiga fiskelägen på vägen. Väl i Höganäs styrde vi kosan till Ittala, KostaBoda och Höganäs Keramiks Outlets. Ohh, så mkt vackert! Vilka fantastiska skapelser i glas som går att göra. Tala om 'skönhetsdusch'. Vi luskade runt i andra affärer i centrum. Höganäs är en charmig liten by med vackra gamla hus, men också 70-tal på sina håll så det skriker om det. På gågatan var det så påtagligt att jag trodde jag förflyttats i tid och rum. Gamla 'fulsnygga'skyltar över affärerna som suttit där sedan urminnes 70-tal för att inte tala om den vedervärdiga intetsägande byggnadsstil som är från den tiden. Jag köpte en av mina favoritböcker om trädgård på rea, mannen min hittade en bok han med av sin favoritförfattare. Ett par vinröda kryssbollar till uteplatserna fick det också bli. Här kan du se boken jag köpte. Kan varmt rekommendera den. Bilderna är utsökta och jag inser att jag vill ha 50-60 växter av dem i min lilla lilla trädgård. Hmmm, måste nog prioritera. Hur ska jag kunna välja? Det blir en karamell att suga på fram till våren. Nån buske och lite vårlökar får det väl bli i höst.




Så roligt det är att se nya miljöer och omgivningar, och vädret var perfekt för utflykt (inte för varmt). Sommardag med sting kallar jag detta!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för alla små rara ord och kommentarer här. Välkommen tillbaka!
/Kram Karin


Related Posts with Thumbnails
 
". html>