7 augusti 2009

Mitt i natten...

...sitter jag här vid datorn och försöker knåpa ihop några rader över dagen som gått.

Det har varit en alldeles vanlig dag, de är inte så dumma de heller. Värme och sol vällde in över oss idag så jag höll mig inomhus när det var som värst ute. Har blivit lite överkänslig efterhand för för mycket värme och "gass". Boiling HotFick därför också en del smågrejer gjorda hemma, samtal ringda och uppdateringar på vad som hänt på olika blogg- och fotosidor.
Tanny
Runt 16-snåret tog jag bilen och for till stranden med fika i väskan, parasoll, solstol och badkläder. Såå mysigt. Havet skimrade i en svagt blåsippsblå färg och när jag klev i vattnet var det inte en kallchock jag fick utan tvärtom. Det var 22 grader varmt och bara till att slänga sig ut i saltvattnet. Jag njöt men en lite konstig känsla infann sig....tills jag förstod varför! Vattnet var fullt av knytnävsstora vattenmaneter. Vart jag än simmade eller tog mig fram stötte jag emot dem. Kan inte minnas när det senast var så många maneter i vattnet i Helsingborg. Men de kommer med värmen ju...liksom svärmarna av nyckelpigor som dragit in över Sydsverige, igår anlände de alltså till Helsingborg.

Det skall ha varit värst eller flest av dem då; dessa små söta prickiga varelser.LadybugLadybug 3Ladybug 4
En riktig invasion! Gräshoppsinvasioner har jag hört talas om i Afrika och Asien men inte nyckelpigor. Enligt nyheterna och dess experter är det visst ett återkommande fenomen vissa år. Jag tyckte det var konstigt när jag pulade i trädgården att det kom så många och satte sig på mig. Men visst, de är välkomna! 'Bara ät av lössen på blommorna ni, det uppskattar jag väldigt mycket'!
  
Nåväl, utflykten till havet var underbar och jag satt i några timmar och bara njöt av havet, kryssningsfartyg och lastbåtar, jollar och kanotister som seglade förbi genom sundet. Boken låg orörd i väskan till förmån för det vackra runt om.



Köpte mig faktiskt två böcker om trädgårdsskötsel och perenner idag. Allt för att kunna planera, bygga upp och underhålla en vacker trädgård. Just nu är där inte så mkt mer än gräsmatta och ett nyplanterat träd, men det kommer bli mycket mer. Jag lovar. Ni ska få se bilder efterhand...  Nu drar det i ögonlocken, Falling Asleep
klockan är över 03.00 och jag behöver sova. Visst är jag en nattuggla. 



Trivs med att vara uppe sent, njuta av tystnaden...Lite konstigt är det att jag kan vara uppe länge på natten och bara sova ngr timmar och ändå inte märka av så mkt sömnighet på dagen, inte ens på kvällen sedan. Så är det allt som oftast. Men...det är en biverkan av en medicin jag tar. Så i längden är det kanske inte så bra, men just nu är det en biverkan som jag bara måste stå ut med, då medicinen för övrigt ger andra goda effekter. Avvägningar finns hela tiden vad som är värt att kunna stå ut med. Nej, slutpratat nu. I säng med mig!
Hoppas ni alla sover sött!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för alla små rara ord och kommentarer här. Välkommen tillbaka!
/Kram Karin


Related Posts with Thumbnails
 
". html>