19 augusti 2009

Solskensdag i Bullerbyidyll

Idag blev det en utflykt med en av mina käraste vänner - W. Hon och hennes man äger ett hus långt ut på landet längs slingriga skogsvägar, strax utanför Markaryd. Jag har inte varit där tidigare så det var spännande att komma dit och se det som hon berättat så mycket om. Rena bullerbyidyllen! 
Huset ligger vid en slingrig väg längs en sjö och från huset ser man mellan träden ner till sjön, några hundra meter därifrån.

Huset har varit affär innan förr i tiden och de har bevarat mycket av den gamla stilen i huset. Papptaken i rummen har målats och gjorts fräscha, gamla långa köpdiskar med många, många små lådor var kvar i originalskick, liksom öppen spis, en gammaldags vedspis i köket och inredningsdetaljer och möbler i gammal charmig stil. De har gjort en diger och varsam renovering, men en hel del är kvar att göra. Det tar tid att få i ordning ett stort hus med många rum och en stor tomt. På baksidan av huset har de en mysig skogstomt med ett par uthus och gamla äppelträd och syrenbuskar. Att sitta där i en solstol och bara njuta var himmelskt. Lugnt och så fridfullt. Inte ett ljud förutom fågelkvitter.

Nu är det ju bärtid så min väninna lånade mig ett par stövlar och rustade med bärplockare och hink gick vi till skogs. Det var rätt utplockat men lite blåbär och lite lingon blev det plockat. Vi var nere vid sjön ett par ggr. Alldeles spegelblankt. Vattnet var kristallklart men rött. Kan det vara järn i vattnet som orsakar den färgen. Det såg ut som om man satte ner fötterna i roibuste. På em satt vi därnere på den långa bryggan och doppade fötterna. Vattnet var säkert minst 24 grader. Kändes varmare i vattnet än i luften trots att det var en behagligt varm dag.

Vid en eftermiddagsrunda lite senare kom vi till det röda guldet - lingontuvorna. Ju längre in i skogen vi kom desto mer lingon var det kvar. Det lyste rött överallt. En halv hink eller så blev det. Vi hade inte uthållighet till mer för myggen var ettriga.



En kul grej i min väninnas trädgård var denna ogräsrensande kvinna med baken tutande i vädret....

Det var knappt man ville åka hem på seneftermiddagen men magarna kurrade och vi hade bestämt att äta i Markaryd på vägen hem till Helsingborg. Stängt vare det där...på restaurangen så det fick bli ngt ätbart från Korvmojjens meny. Snitzel och lövbit. Inte så dumt. Mitt över för där vi åt fanns en jättegullig inredningsaffär som vi naturligtvis bara måste rekognosera i . Ahhh, man ville köpa allt. Min väninna hittade en jättesöt vit utsirad hylla med krokar i shabbyvitt. Den vill hon ha i sovrummet i sommarhuset. Dessutom tipsade hon mig om att det i september hålls en antik-och kuriosamarknad i Markaryd. De brukar ha allt från loppisgrejer till dyraste antikt där. Dit får vi åka! Det går inte att missa. Loppmarknad och kuriosa är underbart!

  
Imorgon skall det bli 27 grader varmt så jag gissar att jag kommer lägra mig nere vid havet. Skall kolla och se om jag kan föra över bilder från min mobil till datorn på annat sätt än via Bluetooth. Den har pajat. Kanske var det en kabel med när jag köpte mobilen. Så i såfall kommer det säkert lite foton imorgon. Så stå ut om det ser trist ut just nu på bloggen.

1 kommentar:

  1. Här sänder jag dig bara en önskan om en skön och avkopplande söndag..Kram Susanne

    SvaraRadera

Tack för alla små rara ord och kommentarer här. Välkommen tillbaka!
/Kram Karin


Related Posts with Thumbnails
 
". html>