4 december 2009

Blooming Friday…lite Julblommor & blad från mig denna dag…

Idag är det Blooming Friday! Mina rosor i trädgården ser sorgliga ut efter senaste köldknäppen. Till och med Husarknappen gav upp då efter 9 månaders oavbruten blomning. Det är bra gjort! Dock finns stora bulliga rosenknoppar där, men som inte kommer att slå ut. Några enstaka Margeriter blommar i en kruka, och en och annan liten asterblomma kämpar på, annars är det nog bara Kärleksörten som fortfarande är vacker att titta på.

snötäcktros

Lilla skära rosenknoppen hann aldrig visa sig i sin utsvängda vackra kjol med volanger….

Dessutom såg jag igår att NU (!!) skjuter mina rosa höstkrokusar upp i sin bit av rabatten. Blomstertiden är lite ur led. De skall ju sova nu! Hösten är över! Det är vintermånad nu…och under blodplommonträdet är 15 cm långa blad hos narcisserna och pärlhyacinterna.

De tycks vilja gå på isbal i år! Kan undras hur det skall gå i vår…om dessa raringarna sover sin skönhetssömn, när alla andra små blomsterfröknar gör sig i ordning för sin årliga blomsterdebut? Ja, vi får väl se…

DSC00113-1

Inomhus får man njuta så mycket man kan av de blommor som faktiskt blomstrar så här års…julblommorna. De har sin skönhet de också.

En egen favorit så här när vi närmar oss julen är förstås den vita julstjärnan! Den skimrar i gräddvitt, pärlemor och creme a la vanilla, beroende på ljuset runt om…

PC049547-3

I dagsljuset gnistrar den vita julstjärnan med en försiktig vaniljton

PC049548

Dyker jag ner mellan bladen med mitt objektiv, så blir färgen genast varmare och mustigare…

 PC049549-5

 Ett eller två enstaka blad skimrar här som finaste pärlemor…

PC049550-1

Här kommer så åter ljuset till lite bättre igen, och nu är den som härligaste gräddvita nyansen…

PC049547-7

När skymningen så smått börjar krypa på, bara en liten stund senare, så sveper ljuset in min vita julstjärna i en betydligt varmare ton.

 När jag verkligen ger mig tid att studera en växt så här så kan jag inte annat än få en bubblande lyckokänsla och en förundran över hur fantastiskt de olika detaljerna i hela vår skapelse, framträder. Skönheten finns överallt!

“Everything has Beauty,

but not everyone sees it”

Vänalbum

Många kramar från mig! / Karin

För fler Blomming Friday-bidrag, klicka HÄR.

20 kommentarer:

  1. hej Karin
    så vacker juldekoration i grönt fat.
    jag hoppas du får en trevlig helg & 2:advent.
    kramar Catthie

    SvaraRadera
  2. Jag älskar bilder av frostnupna rosor och vit julros är en julblomma som faller mig i smaken. Det var en vacker julgrupp du komponerat. tror jag måste "härma" lite... :)
    Tjing
    Monica

    SvaraRadera
  3. Den vita, eller kanske skall jag kalla den creamfärgade, julrosen tycker jag också är den vackraste. För ett par veckor sedan såg jag en djupröd, verkligen mörkröd med 'vågade' kanter på bladen och den var också väldigt fin.
    Trevlig helg
    Birgitta

    SvaraRadera
  4. Hej Karin!
    Så vacker dekoration i grönt och vitt.
    Nu brukar jag göra egna juluppsättningar varje år och kanske blir det något med grön mossa i år, vi får se.
    Trevlig helg! Kram / Bea

    SvaraRadera
  5. Härliga bilder du visar som vanligt vännen. ;)Ha en skön helg du med. Kramar Ulrika

    SvaraRadera
  6. Visst är det så, att man blir alldeles lyrisk över de vackra blommor som finns! Jag kan gå loss fullständigt när jag ser något vacker :) Fyndade vita/cremefärgade Julstjärnor i går för 10 kr st!!! Konstigt nog kom jag bara hem med tre.... ångrar mig för tänk ett fat fullt av dem..... kanske blir det en tur i morgon igen :)

    Ha en skön helg :)

    SvaraRadera
  7. Ja så känner jag oxå när jag tar en närbild på en blomma,,det som ser enkelt ut kan vara otroligt vackert i närbild..Önskar dig en skön helg..Kram Susanne

    SvaraRadera
  8. Hej
    Vilka fina bilder du tar, jag älskar oxå den vita julstjärnan!
    kram Carina

    SvaraRadera
  9. Underbart och du har verkligen förmågan att se det sköna i allt. Vackert så. Och du ska se att växterna klarar sig över vintern. Jag tycker jag känner igen problemet sedan tidigare och då gick det sin gilla gång - trots allt. Kram!

    SvaraRadera
  10. Karin, din bild på den rosa rosenknoppen är alldeles, alldeles underbar!
    Må så gott!

    SvaraRadera
  11. Det var länge sedan rosor stod i blom i min trädgård. Visst är det fantastiskt med allt det levande. Den vita julstjärnan är väldigt elegant. Det finns en som heter `Burgundy´och som är riktigt mörkröd - den är också fin. Mysiga detaljer du har på din blogg!

    SvaraRadera
  12. När du först studerar en blomma med djupdykningar och sedan visar oss är jag tacksam för dina ansträngelser. Jättefina fotografier och du öppnar mina ögon för en skönhet jag inte tänkt på, julstjärnorna är ju annars en blomst som jag egentligen hade avskrivit som tråkig, hm, det ändrade sig plötsligt nu..Ha en fin helg :)

    SvaraRadera
  13. Så vakre foto du deler med oss Karin!
    Det er utrolig for oss her oppe at blomstene enda har litt livsvilje igjen, men så langt sydover er det vel muligheter enda! Jeg ønsker deg en god fortsettelse på advent!
    Klem fra bestemor;)

    SvaraRadera
  14. Hallojsan.
    Vad roligt att kika in till dej.
    Så underbara blombilder du visar,älskar den med rosenknoppen.
    Ja,vi har visst samma smak med texten.Det är min äldste son som hjälper mej med sånt,kan fråga honom när jag träffar honom.Själv är jag värdelös på sånt.Tur man har duktiga barn.)
    Må så gott
    kram Anette

    SvaraRadera
  15. God morgon Karin!
    Vilka underbara bilder du bjuder på, själv är jag stormförtjust i dom vita julstjärnorna men jag tål dom icke..., snyft!
    Roligt att du vill vara med i min lilla tävling, jag håller alla mina tummar och tår för dig!!!

    Massvis med söndagskramar till dig....
    Marianne

    SvaraRadera
  16. Hej fina Karin! :-)

    Jag har försökt kommentera dina två senaste inlägg (före det här), men det går inte! Så nu försöker jag skriva en kommentar här och hoppas på att det går bättre :-).

    Jag tycker också bäst om vita julstjärnor, och det beror nog på att de är just vita ;-).

    Vilken underbar bild du visar på den lilla rosen som är täckt av snö. Tänk om man kunde lära sig att leva som en blomma - att blomstra fullt ut fastän det är mörkt och kallt omkring en, att visa sig i sin vackraste klädnad trots att kanske inte någon ser och att leva fullt ut när allt dör omkring och vintern lagt sitt kalla täcke över vår jord... :-).

    Ha en fin advent!

    Kramar
    Beatrice

    SvaraRadera
  17. Hejsan!
    Tack för titten hos mig och vad roligt att du vill vara med i min utlottning!
    Vilka vackra bilder du visar, härligt blogg!

    Ha en fin söndag!
    Kram Anki

    SvaraRadera
  18. Även om det är ett visst vemod med frostnupna rosknoppar med tanke att dom aldrig ska få blomma ut så är det ju sagolikt vackert!
    Tack för dina söta ord om mina spritsade peppisar! Klart man kan tugga i sej dom:)
    Och kul att du vill tävla hos mej!
    Ha en fin 2:a advent!
    Kram Cilla

    SvaraRadera
  19. Svar: Vad kul att du vill vara med i veckans blogg =)

    Jag väljer ut 6 finalister på onsdag...

    Kram

    SvaraRadera

Tack för alla små rara ord och kommentarer här. Välkommen tillbaka!
/Kram Karin


Related Posts with Thumbnails
 
". html>