3 december 2009

Trädgårdstema - Favoritblomma

Mitt utbud i trädgården är ännu så länge rätt begränsat.Maria frågar i sin tisdagstävling här vilken blomma i min trädgård som är favorit eller om det växlar med årstiden. Hos mig är det nog snarare så att det växlar med utbudet. I det utbudet jag har nu, så tycker jag allra bäst om min ljuslila riddarsporre.

Mobilbilder 115-2

Den är ca 150-200 cm hög och med stora, täta och kraftiga blommor. Jag såg den i slutet av sommaren på en handelsträdgård i Ödåkra och blev genast förtjust i den och den fick följa med mig hem. Färgen är så mjuk och pastellig. Foto: Karin Wennerhult 2009

ShabbyBlogsDividerB

Lite fakta om Riddarsporren…

mini rusetti

De odlade sorterna och hybrider – Delphinium(latin)Det latinska namnet har de fått utifrån att blomhuvudet liknar huvudet på en delfin. Det svenska namnet kommer sig av att blomman har en sporre.

Den vildväxande, ursprungliga - Romersk Riddarsporre. – C.Ajacis.(latin)

Riddarsporrarna är bland de ståtligaste och högsta blommorna i våra trädgårdar och odlas gärna som bakgrundsväxter i perennrabatter. Höjden varierar mellan 40 cm till 180-200 cm, beroende på sort. Minst är den kinesiska riddarsporren. De finns både som ett-åriga blommor och som fleråriga. Det finns mer än 250 arter av Riddarsporre

465px-Consolida_regalis_9102

Bild: Wikipedia. Consolida Regalis – ettårig Riddarsporre

662px-Consolida_regalis_bgiu

Bild: Wikipedia. Consolida Regalis i närbild.

Oftast ses Riddarsporren i en mängd olika blå nyanser, men finns numera också i  violett, rosa och vitt. Blomman har fem yttre kronbladslika hylleblad, varav det översta har en lång sporre. Av blommorna sägs det kunna tillverkas ett blått bläck. Förr blandade man ut tobaken med blommor från Riddarsporre och Blåklint för att göra den vackrare.(Hoffberg 1792)

178Bild ur Nordens Flora

Bild ur Nordens Flora.

De riddarsporrar som finns att köpa i handeln är oftast hybrider med sitt ursprung i den vildväxande stora riddarsporren, som även den växer vilt i Sverige på sina håll, liksom den vanliga riddarsporren. De delas i huvudsak in i två grupper:

1. Praktriddarsporrar -  som är en hybrid av kinesisk riddarsporre och stor riddarsporre.

2.Trädgårdsriddarsporre – som är en hybrid av stor riddarsporre

Den kinesiska riddarsporren räknas som egen art och är mycket känslig för vårt fuktiga vinterklimat.

Det som i en del frökataloger benämns under namnet Riddarsporre är vanligen arten “Romersk Riddarsporre” – C.Ajacis. Den används inte lika ofta som prydnadsväxt utan växer fritt på åkrar och trädor.Den räknas in under örtväxter.

consolida%20ajacis060721c%20Romersk%20Riddarsporre 

Consolida Ajacis – Romersk Riddarsporre

Förr betraktade man ‘den vanliga’ riddarsporren som ett envist ogräs och man tror att det var via spannmålsodlingarna som riddarsporrarna spreds runt om i Europa. Nu finns de på många håll i världen, och har kommit till Sverige via Europa, Sibirien, Kina och USA.Första fynduppgiften om Riddarsporren publicerades i Rudbecks ‘Catalogus Plantarum’ år 1658, men växten är känd redan från Medeltiden.(Nordstedt 1920)

Nordamerikansk riddarsporre

Bild. CPGP,   Delfinium Exaltatum – Nordamerikansk Riddarsporre

Planterar man lite olika sorter, färger och storlekar i sin trädgård så kan man faktiskt ha blommande Riddarsporrar ända från juni månad till oktober.Klipper man dessutom ner dem efter den första blomningen så ger de ofta en föreställning till. Man kan föröka dem genom att dela på dem, men de vill helst bli lämnade i fred för att må bäst.Så man bör inte dela dem förrän tidigast efter 5 år. Tar du fröer från dem på hösten kan du emellertid fröså/driva upp dessa på våren, och på så sätt få nya plantor.

Riddarsporre

Så här är vi nog vanligtvis vana vid att se Riddarsporren. Foto: Anna Lundborg, All om Trädgård 2009.

Riddarsporrar tycker inte om att torka ut och vill ha mull- och näringsrik jord.Men de gillar inte heller att ha blött om fötterna, så växtplatsen bör vara väldränerad. En solig plats, som också är skyddad mot blåst är idealisk för Riddarsporren. Kan behöva bindas upp för att inte knäckas av regnskurar och vindar.

delphinium_summer_morning

“Riddarsporre - Delphinium 'Summer Morning' är en unik dvärgsort. Vid sådd i mars-april blommar den i juli-september och kan därför odlas även som ettårig men egentligen är den perenn. Stora, ljust rosa, uppåtriktade blommor. Perfekt för urnor och krukor. Höjt 15-30cm.Suttons.” Bild och text från Odla.nu 2008.

Källor: Foto & fakta: Passagen,Nordens Flora, Allt om Trädgård, CPGP, Riddarsporren 24, Odla.nu, Wikipedia.

/ Karin

12 kommentarer:

  1. Riddarsporren är vacker, en av de perennerna som ingår som mina fasta, trogna ledsagare genom sommaren.Så mycket fakta du samlat, att det var så många olika sorter var jag inte klar över.. Ha en fin torsdag nu :)

    SvaraRadera
  2. Tack för informationen om riddarsporren. Det är en vacker blomma. Ha en skön dag.Kramar Ulrika

    SvaraRadera
  3. Hej på dig,

    Har tittat igenom bilderna. Tycker om den med halsband på staty, den stora blomtavlan , vattnet som kommer ur bamburör, dalian är inte den jag letar efter utan min var vita kronblad inne i den och röda runt om.

    /MB

    SvaraRadera
  4. Jag vill ha alla!
    Mycket information och jag förstår varför du föll för den lila. MB

    SvaraRadera
  5. Denna blomman är så fantastiskt vacker..
    jag är fortfarande kvar på samma praktik plats och blir troligtvis kvar där till efter nyår då jag hoppas på en ny plats på Hunddagiset..
    Kram till resten av din dag..Susanne

    SvaraRadera
  6. Hej Karin
    vad du är duktig på blommor och trädgård, dig skulle jag behövt som ide´spruta till våran trädgår i stugan 3000 kvm gräs tomt, skulle vilja skapa trädgårds rum där.
    ha en trevlig kväll
    kram Catthie

    SvaraRadera
  7. Tack för den utförliga inlägget om Riddarsporren. Den är absolut en av favoriterna hemma hos mig. Jag valde Aqulegian som min favoritblomma, men det är svårt att välja..

    SvaraRadera
  8. Åååå nå kom jeg i vårstemning:)
    Riddersporer er en av mine favoritter:)
    Har den mørke blå og den rosa, nydelig:)
    Ønsker deg en fin helg,klem Hanne

    SvaraRadera
  9. Riddarsporren är ju en tacksam växt om den inte hinner få mjöldagg det är ett problem hos mig.

    All din information och dina fina bilder är toppen.

    Ha en fortsatt fin Fredag och trevlig helg
    Kram/Gunilla

    SvaraRadera
  10. Tävlingen är klar och vinnaren utsedd.
    Är det du??

    // Vero

    SvaraRadera
  11. Oj, så mycket i både ord o bild. Underbar den första med sin fantastiska färg, liksom den sista bilden. Måste återkomma lite senare och lära mig mer. Tack! Och ha det riktigt, riktigt skönt!

    SvaraRadera
  12. Många vackra blomster bilder.
    Kram
    Hanna

    SvaraRadera

Tack för alla små rara ord och kommentarer här. Välkommen tillbaka!
/Kram Karin


Related Posts with Thumbnails
 
". html>