20 november 2009

Det är kontrasterna som gör det…

Mina kära bloggvänner! Tack för alla era goa kommentarer och omsorg om mig. Ni är verkligen fina!Jag har förstått att mitt förra inlägg berörde en del och även gjorde någon ängslig för hur min situation är.Meningen med mitt inlägg var inte att tala om att jag haft det svårt och mår så dåligt. Tvärtom. Jag har det nog relativt bra, jag sitter inte och begråter mig själv en massa eller har svårt för att se det goda och positiva runt mig. Naturligtvis finns de stunderna också, men dem dominerar inte mitt liv. Då jag behöver gråta så gör jag det, det kan man behöva ibland. Och visst, det finns hur mycket ljuspunkter som helst, lika många som himmelens stjärnor eller trädens löv om man väljer att se dem. Fantastiskt!

P3081200

Nej, jag ville bara lyfta fram att det finns något gott i att reflektera över sin tillvaro, det man varit med om, även om det har varit svårt och kanske påverkar en fortfarande och är smärtsamt. Med reflektionen kan bearbetning komma. Man kan lära, hämta visdom och insikt, och se saker med nya ögon. Att ständigt fly när tankar på det svåra och obegripliga närmar sig, eller trycka tillbaka de sorgsna känslorna, kan istället begränsa och hindra tillväxt och utveckling i ens personliga liv.

I tulpanens mittKW-2

“Flammande låga!/I tulpanens mitt”

Man tänker ofta att om man varit med om svåra saker så har man förlorat så mycket, missat en massa. Jo, på ett sätt, i ett kortare perspektiv kanske…men om man mitt i det svåra, ändå behåller sitt hjärta öppet, så inga murar kan få stänga in en i bitterhet, så kan man få skatter och rikedomar i sitt inre, som man kanske först kan se längre fram i livet. Allt är en del av ett stort livets pussel som vid livets slut ÄR färdiglagt och vackert!Diamanter kommer ENDAST fram genom ett hårt tryck i processen.

PB209457

En god vän har ett stort syrenbuskage som vuxit till sig enormt på kort tid, pga att de kapade alla buskarna ner till marken vid ett tillfälle. Ett fruktträd bär endast stora och goda frukter om det beskärs, ibland riktigt rejält!

Päronipar

Vi är ofta så rädda för det mörka, obegripliga, svåra och flyr från det till aktiviteter, hög musik, shopping, arbete, umgänge och övertid eller positivt tänkande…eller nåt annat som vi tror gör oss gott. Och naturligtvis gör en del av dessa saker oss gott! Ibland orkar man kanske inte möta det svåra just då, men då finns det en annan tid då man kan göra det. Förr eller senare kommer man att behöva möta sina egna “spöken” för att nu använda ett ord som många av oss känner till..

Det gör gott att sätta sig ner och reflektera, få nya insikter, vänja sig vid och ibland försonas med sin bakgrund eller de begränsningar den gett en.Vissa saker behöver man få ett avslut på för att kunna gå vidare på.Men jag tror inte avslut kommer genom flykt, utan genom att möta det öga mot öga. Det är mot allt som hindrar detta och tillväxt i mitt personliga liv, sånt som vill få mig att bara ligga på ytan och njuta, slippa känna och tänka, mot detta gör jag ‘civilt motstånd’.Svagheten har rätt till lika mycket utrymme. Tvivel, oro, svåra minnen, smärtsamma händelser, får ha sina platser också. Kväll och natt finns som en lika naturlig del, som dagen.

MånskäraKW

En klok person gav mig ett litet ord igår i ett mail, tänk en stund på detta….: “Allting har sin tid, och allting tar sin tid!” Själva skulle vi aldrig närma oss de mörka och svåra tiderna i våra liv, men de tycks uppsöka oss istället och tar vår tid. Vi vill att det skall försvinna snabbt, men vissa saker tar tid, tid som vi ibland tycker är för lång och meningslös. Alla möts vi av det mer eller mindre, men det kan få bli en bakgrund som tar fram skönheten i våra liv, likt en mörk kuliss bakom ett konstverk eller som en viktig del i ett pussel. Allting har sin tid!

PB119396-8

Jag liknar det vid ett foto: Man kan inte ta ett bra foto om man inte har både ljus och mörker i rätt balans. Ett för ljust utfrätt kort är inte snyggt men inte heller ett för mörkt som man inget ser på. Kontrasterna måste få finnas och ha sina egna givna utrymmen. Det händer ofta att jag behöver justera kontrasten på de foto jag tar, och det räcker ibland med att öka skuggan lite osv för att ett kort ska bli gnistrande vackert! Skugga och ljus skall sättas ihop rätt och då samverkar de i  en fin harmoni.

En droppe i universumKW

En gnistrande droppe i universum”

Ingen vettig fotograf skulle säga “nej skugga får du inte ha i kortet, det skall bara vara ljust. Tänk inte på skuggorna, se bara på ljuset.”. Båda behövs! Och ju skickligare man blir att sätta samman ljuset och mörkret och mellantonerna i en bild, desto vackrare blir den. Så också i våra egna liv. Vissa vill bara att jag skall hålla på med ljusreglaget, men då blir bilden bara utfrätt och blek och ointressant.

PB119404-9

Man blir rädd när jag börjar använda skuggtonerna och mörker, reflexer, kontraster. Men det är inget farligt. DET kommer att få bilden att framstå i all sin skönhet, när det är väl avvägt. Ibland får man hålla på en längre stund med skuggorna, ibland en längre tid med ljuset men båda behövs! Och bilden blir vacker till slut, alla de olika nyanserna och färgerna i bilden träder fram, om man har gett tid för kontrasterna.

PB119404-8

Avslutar nu med en underbar dikt, IGEN!;-), av Liselott J.Andersson, ur boken “Alla paradis är inte stängda”

ASKUNGEN

Jag har många små askungesystrar som länge varit fångna i träldomshuset. Nu kommer de tassande en efter en. Bleka och smutsiga, och ännu utan ord. De trycker sig tätt intill.

Jag vet att vi är släkt och minns varje namn. Lycka, lättsinne och mod. Beslutsamhet kikar under lugg och Helig vrede harklar sig som inför ett brandtal.

Vem låste in er och vad heter Befriaren? Nej, jag skall inte fråga efter hans namn. Det räcker att veta: Han ger dubbelt igen för förlorade år! Glädjeolja istället för sorg. Dubbel välsignelse för all vedermöda!

GuldskimmerKW

Guldskimmer i den kalla vinterbäcken”

/Karin

4 kommentarer:

  1. Detta med mörkret är bara så sant, för att se ljus måste det balanseras av mösker och vi behöver se alla färgtoner för att få en komplett, balanserad bild.Goethe upptäckte detta i sina exprimenter för flera hundra år sen då han precenterade sin färglära. Han lekte med prismor och ljus/ mörker.. Att du har förstått det hela syns ju i dina underbara fotografier. Jag försöker finna balansen i mina målningar ( kunde ibland önska mig ett redigeringsprogramm på linduken också..) Jag tycker jag målar med mörkare och mörkare färger men det blir aldrig tillräckligt..Eller så är det väl sannare motsatsen, det ljusare blir aldig ljust nog ;) Underbart 'civilt motstånd' du gjorde igår. Balansgången mellan privat och personlig är inte alltid lätt på en blogg men du klarar den också. Förstod så gott vad du ville förmedla. Igår var inte en ljus dag här heller, drog ur proppen av badkaret, ..men jag hoppas balansen i färgskalan är på plats idag.. ônskar dig en fin fredag :)

    SvaraRadera
  2. Du skriver så otroligt vackert (för att inte tala om dina bilder du visar) och så klokt! Visst måse vi sätta oss ner och få ta in allt som händer oss och reflektera över våra liv utan att därför mista hoppet! Det är en del av livet, en del som ger oss självinsikt och kraft att gå vidare, att inte sitta med dåligt samvete för att vi ibland drabbas av sorg över "misslyckanden" i våra liv. Livet är ett stort pussel och vi behöver alla bitar för att vara hela.
    Kram till dig och fram för "civil olydnad" på detta vis!
    /Cyrene
    P.s. Måste bara införskaffa boken du citerar ur!!! den verkar gudomligt bra!

    SvaraRadera
  3. Så fint du beskriver livets kontraster! Jag läser det om och om igen för att riktigt känna djupet i din tankegång. Visst slungas vi från att se kristallklart på tillvaron ena stunden, för att åter dyka ner i tristess och sådär lagom skojig tillvaro. Hoppas att vi går stärkta till kropp och själ ur det vi möter i livet.
    Nu är det ju inte alltid så att alla orkar ta sig över ribban och det är verkligen ledsamt.
    Hoppas att man kan vara en vän och alltid fråga: Hur mår du? Ta sig tid att lyssna och visa medmänsklighet i denna vår hektiska värld, när allt hänger på prestation och duglighet.
    Trevlig helg!
    Varma kramen till dig! /Bea

    SvaraRadera
  4. Hej Karin
    man berörs verkligen av dina tänkvärda ord...visst är det så att möta svårigheterna gör allt mycket lättare. Ingen idé att springa undan problemen utan möta dom och ta itu med dom. Dina bilder ger verkligen värme jag kan inte sluta att se på dom - du har värkligen öga för det.
    jag önskar dig all lycka kramar Catthie

    SvaraRadera

Tack för alla små rara ord och kommentarer här. Välkommen tillbaka!
/Kram Karin


Related Posts with Thumbnails
 
". html>