20 maj 2009

Kontraktet är skrivet på lägenheten i Helsingborg

Idag har jag varit i Helsingborg och skrivit kontrakt på lägenheten. Jag känner mig såå lycklig, glad och privilegierad som har möjlighet att få bo i en sån vacker och underbar stad. Så hoppas jag att alla känner oavsett var man bor. Som jag nämnt så har jag bott i Helsingborg tidigare, men då flyttade jag dit för ett engagemangs skull, på ideell basis. Jag hade fullt upp med det hela tiden, och hade varken tid, ork eller medvetenhet på den tiden om hur vacker staden eg är.



När jag kommer hit idag, 17 år senare, så ser jag den med helt andra ögon. Jag tycker inte jag sett mycket alls av sta´n med alla sina lummiga parker, havet, miljön. Ja, sett det har man väl gjort, inte allt förstås, men tagit in det? Nej, inte förrän nu. Att man kan bo i en stad i 5 år och låta så mycket gå förbi en säger att jag nog haft lite för mkt av annat att tänka på, lite felaktiga prioriteringar. Idag är jag så glad för livet i sig självt och hur det kommer till uttryck runt om. Behöver inte en massa olika engagemang, visioner osv för att ha nåt att leva för. Livet i sig självt är den största visionen och engagemanget man kan ha.



Nå, när jag skrivit kontrakt, var jag på Colorama för att lämna in tapetbeställningen till renoveringen av lägenheten. Vill man ha fondtapet kostar det 500 kr extra per rum i merkostnad, som man själv får betala. Det går inte in under hyresunderhållet. Vad det nu är som kostar 500 kr extra för att sätta upp 4:e väggen med en annan tapetrulle i två rum, förvånar mig. Vi har sett ut fondväggar vi gillar riktigt mycket så då får det vara värt pengarna.



Innan jag körde hemåt tog jag en sväng genom Pålsjö skog bort till Thalassa och landborgen och satt där och tittade på den bedövande utsikten över havet och över till Danmark. Båtarna som går fram och tillbaka. Körde dessutom ner en sväng till havet och gick en promenad längs strandkanten och fotade en andmamma med sina 12-15 ungar i vattnet, letandes efter mat allihop. De små liven slog kullerbyttor i vattnet och sprattlade med benen för att komma ner under ytan. Såg för härligt ut.

Jag kunde knappt slita mig för att köra hem. På hemvägen stannade jag och fotade några underbara rapsfält. Åhh, vilken doft och vilken färg. Där kunde jag stått kvar än idag om jag inte behövt packa. 

Det går undan och det är härligt att se hur skåp för skåp blir tomt. Min man skurade ugnen ikväll - tala om gymträning. Så den såg ut innan, och nu gnistrar den som om den vore ny. Inte dumt med en man som gör sådana saker med så fint resultat. Slutar här för idag och med en bild från utsikten över sundet.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för alla små rara ord och kommentarer här. Välkommen tillbaka!
/Kram Karin


Related Posts with Thumbnails
 
". html>