4 januari 2010

Hockey och Lamm mitt i natten….kan ju ändå inte sova.

God fortsättning på 2010 allihop!

Har kommit in i en tokig rytm de senaste två dagarna, eller snarare nätterna. Jag är så trött, så trött så jag inte kan hålla mig vaken dagtid, utan slumrar till flera gånger på en dag. Med resultatet att jag är klarvaken på natten förstås…suck!Men vad ska man göra? Imorgon har min man ledig dag, så då ska vi göra en del ihop, så då blir det förhoppningsvis inte sovit på dagen utan på natten, så jag kommer in i rätt rytm igen.  Men nu är jag pigg, och min man har precis gått upp(jajamän!) för att se hockeymatchen mellan Sverige-USA som sänds nu kl.03.00. Så alla är vi vakna här nu, även katten. Och eftersom jag är vaken och rätt pigg, tänkte jag att jag kunde skriva ett nytt inlägg…Det är svårt att hålla sig från bloggen.

PhotoFunia-a82ba0Jag tänkte att jag kunde ställt upp också men hann inte över till Canada i tid. Vaaa? Tror ni mig inte????? Det är jag på bilden!!!

Jag har nu under jul och nyår råkat på två helt underbara program på TV. Naturprogram där man under 1 år får följa livet på en fäbodvall samt tornfalkar högst upp i Skanörs kyrka. Det härliga med programmen är att det förutom att de varit rätt långa, inte haft någon som pratat i programmet. Man har bara hört kornas råmande, fåglars kvittrande, lammens bräkande och tornfalkarnas ungars pipande och sett livet runt om under ett år. Och ljuden från kyrkan när folk var i kyrkan och kyrkogårdsarbetarnas räfsande…osv.Fina, varma närbilder på djuren! Så avkopplande och skönt med sådana program.

idisslande kossa

Liggandes på gröna ängar och idissla och koppla av.

Vet inte om de kanske finns att se på Svt Play? Här är i alla fall tiderna och namnen på dem om någon vill kolla det i efterhand.

Söndag 27 december -09 TV 2 kl. 20.00 – 21.00 samt kl. 21.15 - 22.05 “Naturens gång” (Fäbodvallen)

Lördag 2 januari -10 TV 1 kl.11.20 – 12.45. “Falkens öga” (Skanör)

blandat 041

Denna lilla söta bok fick jag av mamma, när jag var hos henne i jul. “Trygg i Herdens Famn” av Max Lucado.

En liten betraktelse över Psalm 23 i Bibeln, som väl de flesta känner till, oavsett om man är troende eller går i kyrkan eller ej?. Den börjar med…”Herren är min herde, mig skall inget fattas…..”osv.

lamm3 001

De allra sötaste små bilder och foton på får och lamm finns med bland texterna. Kolla in, visst är det sött?

Här ett litet intressant utdrag ur boken:

‘För att får skall kunna sova måste allting vara på precis rätt sätt. Inga rovdjur. Ingen missämja i flocken. Inga insekter i luften. Ingen hunger i magen. Allting måste vara som det ska. Tyvärr kan inte får finna trygga betesplatser, och de kan inte heller spraya insektsspray, ta itu med konflikter eller hitta föda. De behöver hjälp. De behöver en herde som kan “leda dem” och hjälpa dem att “vila på gröna ängar”. Utan en herde kan de inte finna vila…….I andra versen av Psalm23 blir poeten David istället konstnären David. Hans penna blir en pensel, hans pergament en målarduk och hans ord målar ett konstverk. En flock får som ligger runt sin herde. Nöjda magar som ligger djupt inbäddade bland de höga grästuvorna. En stilla damm på ena sidan, den vakande herden på andra.”Han låter mig vila på gröna ängar, han för mig till vatten där jag finner ro”(Ps.23:2)….För att du ska kunna må bra är det viktigt att du vilar. Sakta ned, och Gud kommer att hela dig. Han kommer att bringa vila till ditt förstånd, till din kropp och mest av allt till din själ. Han kommer att låta dig vila på gröna ängar.’

lammpågröna ängar

Tätt hopkurade bland grästuvorna, låg lammen förnöjsamt och vilade. Tittade upp och ville vara med på bild…

Så vackert skrivet att jag får tårar i ögonen och blir varm runt hjärtat när jag fortsätter tänka på orden….Kanske för att jag så väl behöver det själv just nu. Ja, jag ville bara dela med mig lite…när jag nu var inne på temat djur, naturljud, bräkande och dyl. Fler trötta finns kanske som behöver dessa orden just nu?

Kommer ihåg i somras när jag cyklade förbi en stor fårhage med massor av både tackor och små lamm, hur de näpet och intresserat tittade på mig allihop och bräkte i en salig korus i olika tonarter, när jag stod där och fotade dem och blev lycklig bara av att se på dem. Ibland känner man sig faktiskt som ett litet lamm som inte vet ut och in och behöver lite extra omsorg….och få frågetecknen uträtade lite. Där är goa vänner också en gåva.

bräkandelamm 

Desperat ropande, ja bräkande efter sin mamma, som svarade längre bort. Han ställde sig på stubben som att han skulle synas lite bättre då :-)

pimp myspace profile

 Not. Animering från My Space Layouts

Nu är klockan 05.00 och det är dags för oss alla att gå och lägga oss och sova några timmar efter en omtumlande hockeymatch(mannen muttrar och babblar om skandal), lammbetraktelser ;-) och annat….*smile*

Ha en fin dag allesammans!

13 kommentarer:

  1. God natt till dig, god morgon hos mig, och dags att börja jobba igen..Psalm 23, vilken er det.. dum fråga?..Oansett så är ulliga, gulliga lamm söta :)

    SvaraRadera
  2. Godmorgon Karin! Hoppas du fått sova gott efter matchen blink, blink...du var väldigt söt där med hjälmen på!

    Nytt år och du bjuder på samma varma känsla i ditt inlägg idag som förr, det är ngt som jag beundrar hos dig!
    Naturfilmen, Fäbodvallen är det månne en repris, beskrivningen verkar så bekant, men visst är det en njutning att få bara ta in det vackra och sköna som naturen bjuder på utan, discoblink och snabba kameravinklingar.
    Ser framemot ett fint bloggår tillsammans med dig och tack för alla rara kommentarer hos mig!
    God fortsättning på det nya året! Kram /Bea

    SvaraRadera
  3. God fortsättning, kära du och hoppas du sovit ordentligt och snart lyckas vända tillbaka. Vet hur det kan vara. Slummer är förrädiskt. Fina ord och fina citat. Ha det riktigt gott nu! Kram!

    SvaraRadera
  4. Godmorgon och ha en fin dag tillsammans med maken!
    Dina fina ord och bilder är så lugnande och trösterika, men också fulla av hopp inför det nya året.
    Kram

    SvaraRadera
  5. Hej vännen
    tack för dina fina ord hos mig dom värmer alltid,
    nu har jag tagit bort min bild samt hämtat den igen sparat om..så jag hoppas jag syns nu :o) vet inte varför det blev så? Jag önskar dig allt gott
    stora kramen Catthie

    SvaraRadera
  6. Super kul att du vill vara med och tävla,
    får önska dig lycka till och att du vinner halsbandet eller armbandet då :)

    var har du skrivit inlägget någon stans kunde inte hitta det ? :)

    kul att du gillar tävlingen :D massa kramar

    SvaraRadera
  7. Hei Karin! Takk for din koselige kommentar i bloggen min! Ja, dyreprogram er alltid koselig å se på! Jeg er oppvokst på gard, og har vært med og ta imot lam, og det kunne være litt for spennende iblant! Heldigvis gikk det bra de fleste gangene! Og når lammene vokste til, og fikk slippe ut på beite, skulle du sett som de lekte seg! De hoppet og spratt og var helt ville!
    Fint at du likte headingen min! Ja, det er en fjelltopp her rett bakom huset vårt som heter Skoppshorn, er litt over 1000 moh, og det er DEN fantastiske utsikten derifra!
    Ha en fin uke!

    SvaraRadera
  8. Nei og nei ! Du må sova om natta skjønner du ! !!!! Godt at du kan titta på TV. Ha en fin Januarkveld
    og prøva sova da vennen;) Klem

    SvaraRadera
  9. Vinnarna i mina tävlingar är nu dragna, kika in och se om just du har vunnit.=)

    SvaraRadera
  10. Jag älskar hockey men där går gränsen. Har spelta själv också när jag var liten och då var man inte poppis. Grabbarna tyckte det var botten när jag var med.
    Såg ett av de programmen du nämner och jag njöt till fullo måste jag säga. Det var så bra att jag slog upp fotografens namn på nätet men nu har jag redan glömt.
    Fin och vilsam bok du fått.

    Ha det gott och hoppas du snart kommer i rätt rytm.
    Annika

    SvaraRadera
  11. Har svårt jag med att somna om kvällarna men det är bara för att jag inte gjort nått vettigt, då blir jag sån. Men i kväll efter dagens arbete skall det nog inte vara nått problem. Kram

    SvaraRadera
  12. Neej :D det är okej att du har gjrot så lycka till <3

    SvaraRadera
  13. Önskar dig en god fortsättning på det nya året.
    Hoppas det blir ett bra år för dig.
    Har som du också gått in i väggen fast det är några år sedan och därmed helt förändrat min livssituation.

    SvaraRadera

Tack för alla små rara ord och kommentarer här. Välkommen tillbaka!
/Kram Karin


Related Posts with Thumbnails
 
". html>