18 maj 2012

En ljuvlig vårpromenad i den skira grönskan…

Det finns nog inget ljuvligare än att promenera i naturen när det är vår. Allting är så fräscht, nyutslaget och andas pulserande liv. Jag gör många sådana promenader nu med Kajsa och min kamera. Här är några bilder jag tog härom dagen när vi var borta i “Barnens skog” i Helsingborg; en liten bit hemifrån bara.

Our little cat Muffi, 15 years old, loves to be in the Dandelion field

Min kisse Muffi, en Norsk Skogkatt och drygt 15 år gammal, vill ofta med på promenaderna också. Han älskar att följa med en liten bit åtminstone. Han dök upp mitt bland maskrosorna och visade att vi minsann inte kunde gå ifrån honom bara så där…

In the "Childrens Forest" there are lot of different trees and special plants and very cosy to take a walk in.

Denna skira härliga grönska! Den är nästa överväldigande! Det är så mysigt att promenera i sådan skönhet!

I love the Birch tree with all light green small leaves and the wite and bright bark.

JAG ÄLSKAR BJÖRKAR! De små söta bladen som prasslar i sommarvinden, och den vita och lysande barken som är både transparent, tunn och knogglig på sina ställen.

Om jag skulle vara ett träd, så skulle jag vara en Björk och det har jag märkligt nog alltid tecknat mig som, redan som liten flicka. Lättberörd som dess små blad, känslig för stormar, men med en envishet som gör att den inte dukar under utan bara kroknar. Det syns att den varit med om saker, men den fortsätter stråla med sin ljusa, transparenta tunna bark. Tunnhudad? Den står för hopp trots svåra miljöer och påfrestningar. Ja det är mina associationer till Björken lite kort.

Lots of Bird Cherries are blossom now, and you can smell the a delicious scents in the air.

Överallt doftar det av blommor just nu!

This is our Colliegirl, Kajsa, 11 month old. She loves to be outside and play in the grass.

Vår lilla collieflicka Kajsa, 11 månader gammal, älskar att se nya miljöer och att leka i gröngräset.

A large white Cabbage Butterfly is eating on some blades.

En Kålfjäril sitter här och äter av bladen på en växt.

Pink flowers are shimmering in the grass all over the place.

Tar du dig tid att titta lite extra på det som växer bland gräset? Inte bara registrera en färg o tolka det som ogräs. Jag gör det hela tiden och blev åter igen överraskad hur vacker blomman jag här tittade på, faktiskt är. Det gäller bara att stanna till och titta lite extra :-)

Several pink flowers are budding

Några knoppar på blomman bredvid höll på att spricka ut.

P1014231RC1

Det såg ut som massor av rosa stjärnor i gräset…

This cute Ring Dove is looking for food in the grass.

Kajsa vill gärna springa efter och jaga duvorna...men se det vill inte matte att hon gör. Då håller jag henne hårt i kopplet. En duva är så stillsam och fredlig så det minsta jag vill är att den ska bli uppskrämd av en hund.

Near the water the Dandelions are flowering and the water is glittering in the sun.

Jag vet inte hur ert förhållande till maskrosor är, men jag tycker det är sommar med Maskrosängar! De doftar ljuvligt och lyser så vackert som små solar överallt. Här glittrar vattnet ljuvligt i bakgrunden.

I love the Buttercups in summertime. As a little child we were always picking thoose flowers and let the yellow color from the flower reflectes on our chins.

Likadant tycker jag faktiskt om Smörblommorna. Gjorde ni också så när ni var små, att när ni plockat en Smörblomma, så höll ni den under hakan och kunde se blommans gula färg reflekteras mot huden? Det tyckte jag var så roligt som
liten. Och många gånger höll jag den för nära och då blev jag gul på riktigt, fniss. :-) Kul små minnen…

A great black backed gull are flying over the water.

En Gråtrut lyfter från vattnet och flyger iväg…

A Herring gull has lifted from the water.

En annan mås flyger förbi…

The daily life in the pond, with different gulls and ducks.

Det dagliga livet i dammen med olika slags änder och måsar.

Our beloved dog! She took a rest in the ditch-bank when I was photograping the last pictures. She´s by my side all the time!

Ja, vad gör man när matte bara fotar, och fotar och fotar? Ett dike duger bra att lägga sig ner i. Min hund är verkligen vid min sida annars hela tiden!

Outside our garden the Spirea is flowering so beautifully.

Många tycker kanske att Spirean, den så vanliga häckväxten, som man ofta ser i bostadsområden, är tråkig. Men att komma hem en kväll och känna doften från dessa söta vita blommor är ljuvligt!!

Ha en fortsatt härlig långhelg! / Karin

Ritat hjärta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för alla små rara ord och kommentarer här. Välkommen tillbaka!
/Kram Karin


Related Posts with Thumbnails
 
". html>