11 augusti 2009

Trädgårdsrenovering

Idag var min man ledig, då han arbetade i helgen. Då vi har en del projekt på hemmaplan typ trädgård och liknande så var det lika bra att sätta spaden i jorden. Vi kom fram tillsammans hur vi vill att framsidans utrymme ska disponeras. Hälften av plattorna tas bort för att ersättas med gräs. Det var ett tungt och svettigt jobb för min man som slet med de tunga plattorna och grävde på uteplatsen.
Digging
Sen skall där läggas 15 cm tjockt lager planteringsjord innan man kan lägga ut gräset. Ja, vi skaffar färdigodlat gräs som bara är att rulla ut. Det är smidigt. Mina egna erfarenheter av grässådd har jag nog nämnt - en kraterliknande upplevelse efteråt pga piskande regn, hålor och gräsfrön som klumpade ihop sig i dessa. När det sedan började växa var det som tuvor överallt på en bucklig uteplats. Träskkänsla! Så jag är väldigt glad att vi köper färdigodlat gräs istället, i synnerhet som det skall bli regnväder nu ett tag.
Själv har jag idag beställt ett designprogram för trädgårdar; Rosenholms Trädgårdsdesign. Det innebär att jag kan sitta och skräddarsy min trädgård i datorn med de växter och attiraljer jag vill ha där och se i 3D hur det kommer att se ut. På så vis slipper man att göra en massa grova missar i planteringen och planeringen underlättas. Programmet är gediget och verkar jättekul att jobba med. Cirka 2 veckor tar leveransen. När jag satt mig in i programmet och planerat uteplatsen på baksidan (som jag ansvarar för även om vi hjälps åt) så skall jag visa en skiss hur den kommer att se ut.



Bilder ut dataprogrammet Rosenholms Trädgårdsdesign



Sin egen design på trädgården kan man se i 3D och gå runt varje växt.

Det är kul att ha lite små projekt på gång, som är kul och inspirerande.
Ikväll har det blixtrat för fullt i skyn här och efteråt kommer nu regnet som formligen öser ner. Hoppas på att det inte håller i sig allt för länge utan att vi får lite sol-och badväder till i augusti. Hösten med sitt regn och rusk kommer tids nog.
Jag avslutar här för idag. Vi hörs snart igen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för alla små rara ord och kommentarer här. Välkommen tillbaka!
/Kram Karin


Related Posts with Thumbnails
 
". html>