16 augusti 2009

Vad är Min hemlighetsfulla Trädgård? - olika naturrum av rekreation och återhämtning för en stressad själ.





Trädgården

Jag har valt att bygga upp min sida som en trädgård med olika rum, dit man kan gå in och med hjälp av fantasin uppleva att man själv är där. Som en oas, där man får ny inspiration och avkoppling. När du använder din fantasi till att uppleva och se det jag här beskriver och målar upp i mina fotoalbum, så hoppas jag att goda tankar och känslor skall väckas hos dig och få resultera i en skön och avkopplande stund här i trädgården.
Varje 'rum' = album, har sin egen berättelse. Naturligtvis utifrån mina upplevelser, genom bilderna själva, och de små kommentarerna vid sidan om. Jag hoppas att du skall få en positiv stund i någon av trädgårdens delar, som kanske lockar fram ett leende, ett skratt eller en igenkännande känsla hos dig. Både stora och små och framför allt alla med 'barnasinnet' i behåll, hoppas jag skall hitta något som förgyller besöket i trädgården här.



Det inre rummet - rekreation och återhämtning

myspace layouts


Jag är övertygad om att varje person, i sitt eget liv, precis som jag själv, behöver ett utrymme som bara är ens eget, långt ifrån de offentliga rummen. Där jag får vara mig själv, omålad, bekvämt klädd i mina slitna jeans och en urtvättad t-shirt, där alla krav och 'måsten' inte finns.
En egen personlig trädgård där jag slappnar av, lyssnar till mitt hjärta, och bara ger mig själv tid att njuta av allt det vackra runt omkring; fågelkvittret, de varma solstrålarna mot huden, den friska luften och susningarna genom trädkronorna...ja ge en medvetenhet om allt det fina som finns runt om oss, i min och din vardag, men som kanske ofta är så självklart, eller för litet och enkelt för att uppmärksammas. Det är härligt att få bli medveten om vad som får mig själv att slappna av. Det är ju väldigt olika och personligt för oss var och en, vad det är.
'Rummet' där jag 'fyller batterierna', med ny kraft och bara får lov att 'vara'.




Tryggt och stadigt
- står trädet där och erbjuder en trött vandrare,
lite stöd att luta sig mot.


Livsluften och det stilla rummet


Detta ligger till grund för namnet 'livsluft' på min sida här. Vi mår inte bra om luften runt om oss är dålig och förorenad, och vi ständigt andas in det, både fysiskt men också bildligt talat, ex trångsynthet, stressens avgaser osv. Jag hoppas att denna trädgården kan få vara ett sådant rum, ett andrum, dit man kan gå för att hämta inspiration och stilla tankarna lite. Kanske en meditationsplats kring endast en bild, en liten stund.


Så välkommen att slå dig ner på en bänk, eller slå dig ner i gräset lite bekvämt, under något av blomsterträden och njut. Allt eftersom hoppas jag att många ängar, vilda blommor, vattenkällor och bänkar för den trötte skall finnas här att sitta på och vila vid. Vill du hellre lägga dig på mage i gräset och känna stråna mellan tårna, så går det också bra - och är dessutom väldigt mysigt! Filtar finns vid ingången att låna för den som vill.





En liten paus
- på promenaden kommer man till små utsiktsplatser.




Kravlöst pågående


Just nu har jag bara börjat anlägga trädgården, lite spontant, så här och det får gå i den takt det blir. Så småningom blir den kanske färdig eller så inte...Naturligtvis skall jag hänga upp en rejäl gunga i ett av de stora träden. Det hör liksom till och det kittlar så gott i magen ("det kittlar dödsskönt i kistan"- citat Baloo, Djungelboken :-)). Här inne är allting ett växande, och ett ständigt pågående. Inga färdiga skisser eller mallar, bara lite trevande underlag möjligen, så att den förblir kravlös.
Redskapen för det ligger här och skramlar...Dags att putsa av dem lite så jag kan använda dem igen.

myspace layoutsmyspace layout codes







Det vilda och otämjda


Jag hoppas också få små kvittrande gäster i min trädgård, som tillför sin atmosfär, och trivs bland mina lundar. Denna platsen är till för de som kan tycka om mig för den jag är, med mina olika skapande uttryck, och som accepterar min trädgård som den ser ut, här och nu.




Tittar fram
- även i det snåriga finns små dyrbarheter.


För i varje trädgård finns det områden som ännu inte hunnit lukas, där ogräset växer vilt, och där det är snårigt och risigt. Även det har sin plats om man lär sig att acceptera det, och låta det orörda eller påbörjade, få ha sitt eget givna utrymme så länge det behövs. Det är en del av livet.



Jag får vara den jag är


För egen del gillar jag inte för 'museisala' trädgårdar, där det nästan är förbjudet att röra sig och där tonen skall vara lågmäld.
I min trädgård får man leka, skratta, gråta, vara arg eller glad, nyfiken, spontan, höja sin röst eller viska. Helt enkelt vara människa och leva, vara levande! Det finns en sak som jag speciellt önskar för mina gäster..att du här skall kunna vara dig själv och ge dig själv lite välbehövlig omsorg och andrum. Att ge dig själv tid.



Blyg violknopp
- ännu inte riktigt redo för offentligheten.


layouts myspaceDet finns en soptunna vid ingången, för alla gäster som önskar lägga av sig, sina olika roller eller bekymmer, innan man går in i trädgården. Det finns också papperskorgar längs stigarna i trädgården, där man kan slänga skräp, stress, oro mm efterhand. Här tas allting tillvara och skräpet bryts ner och återanvänds till något gott.



Samverkan till något gott


Tårar som fälls i trädgården samlas i speciella kärl, som sedan de känsligaste blommorna vattnas med. Det är dyrbara droppar som tillför extra liv och näring. Allt jobbigt eller till synes onödigt, kan till slut få användas till något gott härinne, i tidens längd. Det som ser ut som skräp återvinns till god gödningsjord.




Gnistrande droppe
- Han samlar alla mina tårar i en skål.


Varma ord och tankar, glada skratt och små leenden samverkar med solstrålarna till en underbar tillväxt här inne. Betydelsen av det bör inte alls underskattas. Genom ditt besök här kan trädgården få växa vidare och förhoppningsvis ge dig nåt fint tillbaka...så på förhand tack, för att du tittade in här. Jag hoppas få träffa dig inne i trädgården och kanske växla några ord med dig också. Återkom gärna hit så ofta du vill och har lust.


Välkommen in i min trädgård!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för alla små rara ord och kommentarer här. Välkommen tillbaka!
/Kram Karin


Related Posts with Thumbnails
 
". html>