30 april 2010

Läkarbesök, utvärdering och Valborg…igen!:-)

Banner-Livsluft1

Hej på Er alla söta & rara!

Så har det då blivit dags för att fira Valborg! Jag tyckte våren smög sig så långsamt fram efter att snön smält här nere, men så vips, så slog allting ut, det blev varmt och gott, och nu fattar jag nästan inte att det är Valborg…igen! Imorgon är det Maj månad! Ofattbart! Plötsligt rusar tiden, och jag vill verkligen Fånga Dagen

Carpe Diem

och säga: “Stopp Nu! Inte så bråttom…jag måste hinna njuta av Dig!!!“ Medveten om att våren är så kort, speciell och skirt fräsch & spirande, så gäller det att medvetandegöra sig om det, för dagarna går snabbt och snart har vi sommaren här. Det är verkligen en härlig tid nu!

TulpanA 

I Onsdags var jag hos min doktor i Höör. När jag kom dit, visade det sig att jag var inbokad en timme tidigare egentligen!! Hjälp va snopet! Vet inte vems fel det var, men det spelar ju ingen roll för jag kom in till min läkare ändå, tack och lov. Först ville de köra hem mig, men då de hörde att jag åkt 8 mil för att komma dit, så fick jag vara kvar. Pust! Min doktor hann visserligen inte göra och undersöka allt han som han ville, så jag skall dit igen på måndag eftermiddag. Då får jag en slutgiltigt avgörande från honom om jag skall fortsätta arbetsträna mer innan jag utförsäkras eller inte. Vilket som gynnar tillfrisknandet bäst…

scilloriträdgårdenA

Vårstjärnorna blommar så vackert nu i gräset hemma, i små klasar.

Han nämnde också att efter man har varit hos AF i   3 månader och prövar arbetspraktik och liknande(efter utförsäkringen alltså) så kan man få gjort en ny bedömning. De har nu sett i statistiken sedan januari månad, att 38 % av dem som de försöker få ut på arbetsmarknanden igen, inte klarar av detta, utan får återvända för en ny bedömning. Rätt hög siffra, men det är absolut ingen överraskande nyhet! Det har man ju förstått att det skulle bli så. Alla människor blir inte friska för att politikerna & FK har sina oflexibla regler för detta.

pärlhyacintera

Pärlhyacinterna fick eld i baken, och sköt upp ur marken så fort det blev varmt i luften och sol ett par dagar.

En del klarar det, och då är det jättebra, medans andra har en sådan sjukdomsbild att det inte fungerar. Varför skall det vara så svårt för politikerna och dessa instanserna att inse det? Varför skall man behöva bli utförsäkrad och snurra rundor, (och för en del hamna i ekonomisk katastrof, så att man tvingas gå till socialen och “tigga pengar”. Förnedrande! ), innan en ny bedömning om detta kan göras??? Jag blir upprörd över detta systemet!!! Gör bedömningen INNAN människor utförsäkras, för allt i världen!!!

blommandeblodplommonträda

Nu blommar vårt lilla Blodplommonträd, (som vi planterade i somras), för allra första gången hos oss. Riktigt sött är det!

Men nu har dem det, svart på vitt, och min läkare hade precis varit på information om detta i veckan. Han verkar vilja göra ytterligare ett test för att kolla om det ändå inte är Fibromyalgi som jag har, för jag har fått fler och fler symtom i sjukdomsbilden som tyder på detta. Jag får se vad han kommer fram till efter besöket där på måndag. Han är en omsorgsfull doktor i alla fall, och jag är så glad att jag har honom som läkare.

Nu öser regnet ner, och det mullrar och åskar i bakgrunden…Jag hoppas och önskar ändå att Ni var och En,får en riktigt trevlig Valborgsmässoafton och en skön helg!!

Stor kram från mig! / Karin

11 kommentarer:

  1. Hej min vän!
    Skönt att du funnit en doktor som tar sig an dina bekymmer och lyssnar på dig!
    Hoppas du får en skön Valborg trots allt!
    Många varma kramar / Bea

    SvaraRadera
  2. Tack goa du för önskan om en fin helg. Hoppas att det ordnar sig för dig. En stoor styrkekram från mig/Gela

    SvaraRadera
  3. Hoppas att du får en skön valborg trots regnet...vi tänker tända en brasa hemma det är mycket skönare än att stå och frysa ute. Oj, jag ser att det är en hel vecka sedan jag hörde av mig på bloggen....så fort tiden går (när man har roligt). Har varit ute och donat i trädgården mest varenda dag och sedan har det inte blivit tid till mycket mer. Jag skall försöka komma till skott idag när det är inneväder. Ha det bra och var rädd om dig (säger jag som fick diagnosen Fibromyalgi för ganska många år sedan, men som på något sätt lyckats hanka mig fram. Jag tycker att trädgården läker mycket ont, bara man tar det i sin egen takt). Kram!!

    SvaraRadera
  4. Kära vän..jag inget annat säga än att jag håller med dig..Blev själv fortsatt sjukskriven 50 % men just nu önska jag det var 100%
    Skulle jobba idag men var hemma jag har sovit hela dagen pg av trötthet och en jäkligt jobbig värk..Jag har ju massa sidor som du kan klicka in dig på och läsa om fibrom på min blogg..Jätte intressant..Jag hoppas i alla fall att du nu får en riktigt skön helg..massa kramar Susanne

    SvaraRadera
  5. Jag önskar dig en skön valborgsmässoafton! / Irene

    SvaraRadera
  6. Cirkusen kring FK och utförsäkringar är ett verkligt lågvattenmärke för Sverige. Efterlyser mer medmänsklighet...
    Jättekram till dig!

    SvaraRadera
  7. Hej Karin det var ett tag sen sist jag tittade in till dig.har varit lite mycket i skolan,men nu är jag hemma i fyra veckor,gött.hoppas att det ordnar sig för dig med allt.ha en riktigt skön helg goa vännen. Kram Ulrika

    SvaraRadera
  8. Jag blir så bedrövad när jag läser om hur människor behandlas. Det borde gå att finna ett annat system, där det fanns klara övergångar mellan insatser och som samtidigt värnar om människovärdet. En helhetssyn. Tyvärr är ju oron för ekonomin ytterligare en faktor som slår hårt både praktiskt och psykiskt för människor som redan är sjuka.

    Hoppas du hade en fin Valborgsafton och en fortsatt fin helg!
    Kram,
    Regina

    SvaraRadera
  9. Hejsan!

    Tack till önskan om en goer helg, det hoppas jag innerligt att även Du får.

    Lycka till framöver med allt som måste bearbetas, genomgås, gott att du har en läkare som lyssnar o tar hand om dig. Det är ju såååå viktigt.

    Så vackert det måste vara i ER trädgård Nu tänk så många små under
    som sakta kommer upp ur myllan

    Njut o bara var

    Kram från MONA

    SvaraRadera
  10. Ja, nog är det konstigt vilka knäppa regler de kommit på...hoppas allt ordnar sig för dig, kram Eva.

    SvaraRadera
  11. Hej Karin

    Hoppas att det ordnar sig för dig. Vi lever ju i paragraf Sverige så jag kan känna att man nästan inte har något värde alls ibland.
    I mitt jobb så har två medarbetare blivit uppsagda och i samma veva så skall de godkänna en privat aktör så jag ligger ochså väldigt risigt till.
    Jag får inte in i mitt tänk att kommunen säger upp sina anställda och en privat får starta eget och ta jobben.

    Du undrade vart jag hittat där sidopanelen ochså får kursiv stil i texten,
    Sök på nätet. cutesblogontheblock där hittar du den.

    Ha det gott
    Kramen/Gunilla

    SvaraRadera

Tack för alla små rara ord och kommentarer här. Välkommen tillbaka!
/Kram Karin


Related Posts with Thumbnails
 
". html>