19 april 2009

Skall balkongen få blomma?

Jag hade först tänkt att jag inte skulle ha några blommor på balkongen i sommar.... 
Och min man höll med mig. Dels för att balkongen ligger åt öster och då är det inte så mycket soltimmar där mer än på morgonen och lite fram på förmiddagen. Något år blev det helt enkelt för lite sol för mina blommor, de växte inte till sig riktigt och så var det idel regn som i princip dränkte dem där till slut. Sorgligt när det är så mysigt att ha blommor runt om sig. 

Ett annat skäl är ju att vi hoppas att vi denna sommaren skall kunna flytta till min gamla hemstad, Helsingborg(ja jag är inte född där men jag har bott där ett bra tag och ser den som 'min stad'). I ärlighetens namn hade vi väl trott att det skulle bli långt tidigare än vad det visat sig bli. Så vi får väl göra som ordspråket säger: "Går jorden under imorgon så vill jag likväl idag plantera ett äppelträd".
  
Så igår, när vi ändå var på väg till Malmö, jag och min man, så körde vi inom Åkarps Handelsträdgård för att njuta av blommorna och hämta inspiration. Hmm, hur kunde jag tro att det skulle räcka med det? Det hela slutade med att vi hade bagageutrymmet fullastat med färgsprakande, ljuvliga sommarblommor, en stor säck jord och lyckliga blickar på det hela och 500 kr fattigare.


  
Idag planterade jag blommorna i zinkbaljor, små krukor, och balkonglådor. Min man rengjorde och satte fram utemöbler och parasoll, redo för sommarens ljuvliga stunder på balkongen.


Och inte ångrar vi oss. Nej, hur i allsin dar kunde jag/vi ens tänka tanken? Jag som älskar blommor, grönska, humlor och koppla av med en latte och bara njuta av sommarens alla dofter och fågelkvittret utanför fönstret.... Hur kunde vi ens tänka att avvara det?

Istället känns det självklart att vi skall ha det ombonat med blommor och grönska så mycket det bara går, trots läget på balkongen, och trots flytten i sikte. Livet kan man ju inte rationalisera bort, och vem vill det egentligen? Det är idag som gäller!
  


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för alla små rara ord och kommentarer här. Välkommen tillbaka!
/Kram Karin


Related Posts with Thumbnails
 
". html>