13 juli 2010

Rosor,rosor,rosor…Vacker rosenträdgård i “Rosengården”

I helgen var vi i Karlshamn, Blekinge och hälsade på mina föräldrar. Stekhett väder där också förstås, och dessutom har de haft det så en längre tid. Blekinge ligger på solsidan och är det län som har de flesta antal soltimmar hos sig om året i Sverige. Så när det regnar hos alla andra, så var säkra på att det är sol där då!:-)))

HavetVägga

Havet med sin skärgård runt om, är verkligen Blekinges smycke tycker jag. Här från Karlshamn; Vägga.

Vackerthus

Ett sådant här hus med utsikt mot havet är ju bara en dröm…Vill ha!

Så vi var naturligtvis lite ute också…Hämtade pappa på boendet och körde ut honom till havet där vi sedan festade på tårta, njöt av havet som glittrade i solen, och fåglar som flög runt och ville ha mat.

Riddarsporrecoll2

Den bedårande himmelsblå Riddarsporren.Så vacker att se på att jag nästan inte kan ta ögonen från den.

Björnbärsblommor

Björnbärsblommorna har slagit ut.

Nyponroscoll2

Skira nyponrosor doftar och blommar överallt.

Blå tistel coll2

Blå Tistel. Tjusig även att torka.

Humlaistrandblomma

Ivrig humla i några för mig okända blommor, nere på marken.

Fröken Fiskmås spatserar elegant

Fröken Fiskmås spatserar med rak nacke och höga kliv…

Fiskmåsumgänge

Fiskmåsar = hav och sommar!

FlämtandeGråsparv i värmen

Varenda fågel, stor som liten hade munnarna öppna.Flämtande i det gassiga vädret.Tyckte faktiskt lite synd om dem.

UngGråsparv

Liten Gråsparvunge som inte alls är van vid värmen…

Gråsparv i matpaus

Invid blommorna fanns det gott om ätbart att hämta.

Därefter besökte vi Rosengården, en vacker park, fullt med rosor, som pappa alltid har älskat. Där kunde vi sitta tillsammans på en bänk i skugga, och njuta av rosor i alla möjliga färger, och en ljuvlig rosendoft förstås.

PortaliRosengården

Rosengården-en vacker park som doftar ljuvligt av alla rosor.

Fontängmportalen

Uppfriskande porl från fontänen.

LyktaiRosengården

Ovanliga träd och vackra lyktor längs gångarna i parken.

Tallsort

Denna tallbuske såg så inbjudande mjuk och len ut….och det stämde.

BlekingeslandskapsträdEKEN

Eken-Blekinges landskapsträd.

Kaprifolmothimmelen

Kaprifol är sannerligen en sommarblomma den också. Som allra mest bedövande och ljuv är dess doft förstås på kvällen.

Irabatterna

Rosor i olika färger prunkar i rabatterna.

LjusrosarosorRosengården

Romantiskt och lätt rosa rosor. Tänker på små pudervippor när jag ser dessa.

Lysande röda rosor

Mycket mer dramatisk framtoning har dessa illröda rosor. Observera att bilden är inte redigerad alls. Lysande är bara förnamnet.

Nyponrosblomning

Nyponrosor i blomning. Undrar hur många olika sorter det finns av bara Nyponrosor?

Nyponrosklse

Vackert och vilt på samma gång!

Nyponrosor

Ljuva, ljuva, ljuva är de…

RosarosiRosengården

Rosa och blått tillsammans är vackert!

Stödvidmuren

Uppbundna rosor tillsammans med Klematisblad.(I guess)

Rosornaiportalen

Rosor i portalen.

 Paradisträd

T.o.m ett nästan utblommat Paradisträd kan se vackert ut, med resterna av blomsterställningarna kvar.Rosormotstöd

Klätterrosor är så gracila, böljande och uttrycksfulla.

Ha det fint i veckan och njut av sol, värme och ledighet!

Kram Karin

10 kommentarer:

  1. Måste bara få citera dig;
    Ett sådant här hus med utsikt mot havet är ju bara en dröm…Vill ha!
    - jag också!!!

    Njuter av att det är sommar lov för baren och min man öär hemma, ibland är vi bar hemma och tar det lugnt men igår var jag ute med kamerna hela dagen då det var öppen trädgård här i Halmstad och då kom jga äver en vit boll tistel - tycker verkligen du har fått till det med bilderna då den är fyrkantig med en fyrkan inuti - skall jag göra när min blommar.

    Nä, precis som du sade man hinner inte alltid med allt och mår man inte så bra så får man ta det ett steg i taget - sänder dig krya på dig kramar.

    Kursen du fick gäller i 6 månader så jag tror att du hinner kikia in lite om du mår bättre.

    Här har det varit regn idag så häckklippning och målning av hus har fått vänta men i gengälled kan jag sitta lite framför datorn!

    Jag har nummera två bloggar igång
    http://mariaberg-garden.blogspot.com/
    som är min trädgårdblogg
    där jag har tisdagstema och sedan på fredagra skall jag ge tips och foto från olika trädgårdsresor/ställen jag varit på.

    och så
    http://alltkangronska.blogspot.com/
    där jag kör lite allt möjligt men framför allt min 365 utmaning.

    Sköt om dig och har du vägaran förbi norr ut finns det alltid kaffe på!
    /MB

    SvaraRadera
  2. Underbart vackra bilder, älskar rosor.
    Önskar dig en skön kväll.

    SvaraRadera
  3. Hej Karin!
    Vad kul att höra något från dig på min blogg!
    Och du kan plantera krukodlade rosor året om, om du bara kan gräva och vattnar ordentligt vid torrt och varmt väder.
    Flora Linnea& Cedergrens har krukodlat i dina trakter, men även Flyinge Plantskola, som är en trevlig plantskola att besöka.
    På Österlen villjag rekommendera dig att besöka Raskarums Plantskola, och se den fabulösa blomningen på rosfälten, men även Roskraft, som har ovanliga rotäkta rosor.
    Se, nu fick jag till lite utflykter...
    Underbara bilder du visar på rosor&fåglar, förresten!
    Ha det gott!
    hälsn
    AnnA

    SvaraRadera
  4. Hej Karin. Vad härligt att du mår lite bättre nu och du bjuder på härliga bilder som vanligt :) Nog är det sommar så det förslår och jag, som brukar älska värmen, tycker att det "nästan" är för varmt nu :) Jag har ju varit arbetslös ett tag nu och ska faktiskt jobba en månad nu när alla andra har semester. Det känns faktiskt jättekul! Må så gott i värmen ...
    Tjingeling
    Monica

    SvaraRadera
  5. Hej Karin! fantastiska bilder!!! Rosorna i portalen är ljuvliga, vattnet i fontänen svalkar av blotta tanken. Du har absolut fångat drömkåken

    SvaraRadera
  6. Vilka härliga bilder du bjuder på som vanligt. Du är en duktig fotograf. Ha funderingar på att byta kamera framöver, har du något förslag? Frågar eftersom du tar så fina bilder.
    Huset ser såå fint och inbjudande ut. Härliga blomsterbilder och nyponrosorna är så vackra. Skulle vilja ha en sådan buske.
    Önskar dig en fortsatt härlig sommarvecka.
    Kram Britt

    SvaraRadera
  7. Hej vännen! Long time no see.;)Vilken underbar dag ni verar att ha haft,härliga bilder(som vanligt;) )Ha en riktigt skön helg goa vännen. kram Ulrika

    SvaraRadera
  8. Hej vännen!
    Tack för jättegullig kommentar och kloka ord.
    Jag har det bara bra men pausar en stund, skall som du säger jobba med att ha mindre krav på mig.
    Hoppas du mår riktigt fint och att din sommar också blir skön.
    Kram till dig från mig.

    SvaraRadera
  9. Hej Karin!
    Så otroligt fina bilder du har!
    Det är så roligt att få titta in till dig och se hur du har det.
    Önskar dig/er en underbar helg nu!
    Kram från livsnjutare!

    SvaraRadera
  10. Tänk att nu är det snart helg igen och min enda semestervecka försvann som i ett nafs. Men det har varit underbara dagar. Jag gläder mig åt att din helg tillsammans med din familj var så fin. Rosor är nog den mest underbara blomma jag vet och i år blommar de något fantastiskt. Härliga dagar ni haft vid havet och huset var såå rart.

    Tack för dina fina ord hos mig! Jag önskar dig det allra, allra bästa!
    Kram,
    Regina

    SvaraRadera

Tack för alla små rara ord och kommentarer här. Välkommen tillbaka!
/Kram Karin


Related Posts with Thumbnails
 
". html>