7 juli 2010

Mest rosa-lila ännu så länge i min Mormorsträdgård…

blåfjäril

Kära bloggvänner!

lilafjärilar

Jag förstår inte riktigt vart tiden tar vägen. Det är redan onsdag och jag tycker knappt jag har hunnit börja veckan ännu. Kan undra vilken hastighet livet egentligen går i?  Ja, jag vet…nu blev det lite för filosofiskt, och för solansträngda hjärnceller så önskar man inte sådant…bara att få fortsätta sjunka in i den lugna behagliga fridfulla värmen. Kanske på en strand, eller i en skön vilstol i trädgården eller i en eka på en stilla sjö där bara årornas kluckande mot båten hörs.Det vill man fokusera på! Och det är sommar! Så jag ska inte störa för mycket i den sköna sommarvilan…

Midsommarblomsterna

Midsommarbuketten jag plockade…

Bara visa några bilder från min lilla täppa. Tyvärr har vi inte haft råd att köpa växter ännu i den omfattning, som jag hade velat och önskat. Utgifterna är just nu för höga för att det skall räcka till och sjukersättningen på tok för liten(60% av en 75%-lön i vården).

blåfjäril rosafjäril2 5354 2506

Lite sorgligt, och jag inser att jag visst får anlägga min trädgård i mycket långsammare takt än jag trott. Men jag skall inte klaga. Hur som helst är det skönt att ha en egen uteplats att sitta på, ja tom två stycken, och numera i “Mormorsträdgården” med nya vita trädgårdsmöbler i trä, som vi kom över på utförsäljning. Bara det känns nytt och fräscht!

Så sätt Dig nu till skönt tillrätta, så kommer några små inblickar från min/våra två små trädgårdstäppor. Jag kommer lite i fniss, för idag upptäckte jag att flertalet blommor i min “Mormorsträdgård” är rosa, lila och vita blommor, ännu så länge. Tanken var en blå trädgård med inslag av rosa, lila och vitt. Hmmm….blått skulle behöva komma in MYCKET mer!!!

NyautemöblerHillerstorp

På baksidan av vår lägenhet, där jag skall skapa min “Mormorsträdgård” så sakteliga har vi nya fina, vita utemöbler i trä. Nu ska bara lite nya dynor handlas in också…Skulle helst hitta några i ljusblått eller lavendelblått.

Kärleksört

Kärleksörten som vi planterade i höstas, har nu växt till tredubbel storlek. Fantastiskt! Den blir vacker i höst med sin rosaröda färg.

Rosasalvior

Här är mitt enda växtinköp i sommar. Två stycken rosa Salvior, som just nu står i zinkkrukor i väntan på att jag skall bestämma mig var de skall planteras någonstans i trädgården. Doften är ljuvlig, och bara att röra med handen genom dem så kommer doftpussar som är underbara.

Rosasalvianära

En liten skönhet är faktiskt Salvian. Är det någon som vet om man kan krydda med denna blommans blad också eller om det måste vara en särskild kryddsalvia för det?

Salviarosacoll2sign

Den är så tjusig att kika närmare på, och bladen är de typiska för Salvian.

LilaRiddarsporre

Min underbara lila Riddarsporre, som jag tycker så mycket om. Den blir ljusare och ljusare allt eftersom den växer och blommar.Mot slutet av sommaren/i full längd, är blommorna ljust ljust lila.

Plymspireapåupphällning

Plymspirean som från början var vackert gräddfärgad börjar nu gulna och vissna så smått. Jag skulle önska att den blommade hela sommaren med sina vackra vita vippor.

Plymspireanheltutslagenoskir

Att jmf med: Här var den helt nyutslagen och skir. Här ser Ni skillnaden i färgen.

Kärleksliljacoll2

Denna Kärlekslilja (Agaphanthus Alba) eller mer känd under det vanligare namnet “Afrikas Blå lilja”(även i vitt) fick vi av ett par kära vänner. Nu håller den på att slå ut. Jag kan se fram emot två stora fina vita bollar. En jättetjusig växt. Såå glad jag blev för denna!:-)Men den får stå i kruka, då den inte är vinterhärdig. Annars glömmer jag säkert att gräva upp den i höst.

Mårbackapelargon2

På planteringsbordet står denna söta lilla pelargon. Ett skott jag har fått utav en väninna på en Mårbackapelargon. En liten rosa blomma har kommit på den. En Mårbacka är en Mårbacka, säger jag bara!:-)Färgen är ljuvlig!

Mårbacka Pelargoncoll2

blåfjäril 2506 blåfjäril lilafjärilar

På framsidan av lägenheten, med ytterligare en uteplats, och som min man ansvarar för och ska göra en Exotisk trädgård utav, så har vi lite blommor också. Här kommer bilder på dessa.

Daglilja

Den underbara Dagliljan i orange får vi just nu se med utslagna blommor. Vi för en kamp mot Liljebaggarna och när liljeplantan kom upp ur marken för några veckor sedan var där massor av dessa otäckingar. Usch!! Bladverket är helt perforerat av en massa hål och som Ni ser har blomman också fått sig ett nafs. Hur blir man av med Liljebaggar egentligen, förutom att nypa ihjäl dem????? De lägger ju sina ägg i marken…

Jätteros

Den maffigaste rosen i rabatten nu är denna. Finns dessutom bara i ett exemplar just nu. Helt underbar! Rosa-och persikofärgad med kronblad som rullar sig vackert i topparna. Namnet på den vet jag tyvärr inte, då den fanns här redan när vi flyttade in.

Gulrödrosenknopp

Gulröda knoppar sticker fram…kommer att tänka på yoghurt med persika och hallon. Ett tag fanns en glass i de smakerna också i GB´s sortiment, men det var längesedan.

Rödros

Röda rosor har vi en del utav, men de är i mindre format, men så söta ändå förstås. Vi har ännu så länge bara rabattrosor men jag vill ha klätterrosor på min sida som översållar staketet och får bilda ett blomsterplank/blomstervägg.

Nyponroscoll2

Precis utanför vårt staket, och bakom våra rosor står en Nyponrosbuske. Dessa älskar jag nog mest utav allt, för deras doft är sommar för mig. Jag sticker ner näsan allt som oftast i dem, varhelst jag ser dem. Mmmhhh……:-)

Pipörtcoll3

Pipörten vi köpte och planterade i fjol, har vuxit till sig rejält!!! Jag funderar fortfarande på om den ska över till “Mormorsträdgården” då det är så mycket rosa i den och den är lite ranglig. I “Mormorsträdgården” får det vara lite vildare/rufsigare än i vår striktare “Exotiska trädgård”. Förra säsongen blommade den så länge att vi inte kunde gräva upp den sedan(dec), för då kom vintern på en gång med snö.

Blåhortensiaknopp

Så sakteliga börjar Hortensians blommor att bli blåa. Den skall också över till “Mormorsträdgården” då det inte skall vara klarblåa blommor i “Exotiska Trädgården”, men blev kvar här av samma anledning som Pipörten.

VitSolhattcoll3

Rudbeckian eller “Vit Solhatt” köpte vi och planterade i fjol också. Nu är där massor utav knoppar på den. Ska bli skoj att se när alla hattarna öppnar sig ;-)Dessutom kommer den att mildra alla intensiva gula, oranga, röda, chokladfärgade toner på blommor, genom sina vita blommor.

Pärlhyacintskalisoljusljusa

Sist ut på både fram- och baksida är skalen av Pärlhyacinterna. När solen skiner genom dem ser de ut som små pappersblommor som vibrerar i vinden hela tiden. Kan vara rätt dekorativa som vissna också fast på “min” sida ser dem mest skräpiga ut tycker jag. En liten fundering bara: Jag ser att det sitter fröer inuti kapslarna här. Pärlhyacinten har jag ju satt som lökar. Odlar man fram lökarna ur dessa små fröerna, eller? (Ja, Ni ser hur mycket jag kan om lökväxter????)

Nu slutar jag här för idag! Om en dryg halvtimme kommer min man hem och 5354då skall vi äta jordgubbar med vaniljvisp! Mumselimums!!:-)blåfjäril

  blåfjäril    

            2506lilafjärilar

ljuslilafjäril

Sommarkramar från Karin

2506

1 kommentar:

Tack för alla små rara ord och kommentarer här. Välkommen tillbaka!
/Kram Karin


Related Posts with Thumbnails
 
". html>