18 maj 2010

Nostalgidag för Er som var barn på 60-talet & 70-talet!

Hej på Er!

Idag har jag minsann haft en riktig “Nostalgidag” av stora mått. Jag har haft en “Tassedag” hemma idag, och är fortfarande i nattlinnet… Ja, Ni tror kanske inte Era öron när jag berättar det, men det finns inget så avslappnande som det och att bara få göra det man vill och ta det lugnt!!! Hade förstås tänkt sitta ute i trädgården en stund och dricka kaffe (då hade jag klätt på mig!!) men solen gick så fram och tillbaka och det blåste, så jag ledsnande på det, och så blev det lite barndomsminnen från Televisionen istället.

Jag började Googla på lite bilder och träffade på både John Blund, Drutten och Gena, Televinken och andra godingar, vilka fick mig att söka vidare på YouTube efter små klipp. Tyvärr är bilderna på denna sidan endast i  “tumnagelstorlek”, men när Du dubbelklickar på bilderna kommer Du direkt till YouTube där klippen automatiskt visas större.

Vilken utveckling i teknologin sedan jag var liten.Jag kommer så i skratt när jag ser de gamla bilderna.Ni som var barn på 60-talet och 70-talet kommer att känna igen utbudet…

Välj och vraka vilka av dessa Du vill se:-) Njut och le!!!

Testbildergenomtiderna

“Testbilderna genom tiderna” – kort förevisning

Bilden ovan fanns redan 1969. Är den inte söt? Såå retro!

ShabbyBlogsDividerE

tillfälligtavbrott80-talet

Tillfälligt avbrott.Rätt och slätt.Inga vackra bilder som nu, medan man väntar.Ingen länk i denna bild.

ShabbyBlogsDividerE

tvnytt70-talet

“Tv-Nytt” på 70-talet. Klicka på bilden och du hör Signaturmelodin till den, hihi. Minns du?

ShabbyBlogsDividerE

Klassisk TV2klocka1978

Klassisk TV2-klocka 1978 – kort intro

ShabbyBlogsDividerE

Fablernas värld

“Fablernas Värld”

ShabbyBlogsDividerE

druttenochgena2 Drutten och Jena

“Drutten och Gena”

ShabbyBlogsDividerE

John Blund johnblund3 johnblund2

“John Blund”-korta snuttar 1973. - Ej länk i den svart/vita bilden.

ShabbyBlogsDividerE

kermitomisspiggy

Mupparnas Värld med “Miss Piggy och Kermit” – Bilden innehåller ej länk.

ShabbyBlogsDividerE

MisseoMojje

“Misse och Mojje” – ingen länk

ShabbyBlogsDividerE

image

“Tintingänget” – ingen länk

ShabbyBlogsDividerE

denvitastenen

“Den Vita Stenen” – kort intro

ShabbyBlogsDividerE

frånatillö frånatillö2helgeskoog-ugglan

“Från A till Ö”- intro 1974. Bilden längst till höger innehåller ej länk.

ShabbyBlogsDividerE

albertoherbert 

“Albert och Herbert” – kort vinjett

ShabbyBlogsDividerE

anitaotelevinken

“Anita och Televinken” 1978.

ShabbyBlogsDividerE

AnslagstavlanmLinuspålinjen

“Anslagstavlan med Linus på linjen”1991 – kort intro

ShabbyBlogsDividerE

barbapapa

“Barbapapa” – kort intro

ShabbyBlogsDividerE

beppesgodnattstund

“Beppes Godnattstund” – intro

ShabbyBlogsDividerE

boktipset 

“Boktipset”- kort intro, 1983

ShabbyBlogsDividerE

vilseipannkakan

“Vilse i pannkakan” – kort intro

ShabbyBlogsDividerE

olyckanssång

“Olyckans Sång”

ShabbyBlogsDividerE

ProfessorBaltazar

“Professor Balthazar”

ShabbyBlogsDividerE

skurt

ShabbyBlogsDividerE

“Skurt”- Sändes i slutet på 80-talet och början på 90-talet.

teskedsgumman2 teskedsgummanogubben

“Teskedsgumman och Gubben”- ingen länk på vänsterbilden

ShabbyBlogsDividerE

trazanapansson

“Trazan Apansson” – intro

ShabbyBlogsDividerE

tårtan

“Tårtan” – intro 1973

ShabbyBlogsDividerE

villevalleoviktor

“Ville, Valle och Viktor”1977 – kort intro

ShabbyBlogsDividerE

Bamse-intro

“Bamse”- kort intro

ShabbyBlogsDividerE

 

EmiliLönneberga

“Emil i Lönneberga” – kort intro

ShabbyBlogsDividerE

AllavibarniBullerbyn

“Alla vi Barn i Bullerbyn” – kort intro

ShabbyBlogsDividerE

PippiLångstrump

“Pippi Långstrump” – kort intro

ShabbyBlogsDividerE

manne

Manne, ur “Tidningen” 1977.

ShabbyBlogsDividerE

teckenövningar

“Teckenövningar”

ShabbyBlogsDividerE

kaptenzoom

“Kapten Zoom”- 1976

ShabbyBlogsDividerE

 Kanske var detta ingenting för Er som inte var barn eller ungdomar under de åren dessa sändes, men jag blev riktigt nostalgisk och har suttit och njutit idag! Att bli lite sentimental och nostalgisk kan vara skoj i lagom doser, bara det inte blir för ofta. Hoppas Du som liksom jag är född på 60- eller 70-talet fick lite igenkännande att le åt i dessa små klipp och bilder.

Nu hoppas jag att solen kommer med lite mer värme här nere, så att jag kan få sitta ute och njuta med kaffekoppen istället.

Ha en jätteskön kväll och Onsdag!

Kramar / Karin

4 kommentarer:

  1. Önskar dig en riktig solig dag!! Här tror jag det skall regna, samt kanske åska. Men jag har det torrt i trädgården så det behövs nog. Jodå mycket nostalgi blev det. Härligt. Ha det bra/Gela

    SvaraRadera
  2. Men guuuud vilken nostalgitripp.;) Måste kolla in klippen,va kul.ha en skön onsdagskväll vännen. Kram Ulrika

    SvaraRadera
  3. Jättekul med gamla minnen som väcks till liv, ha det bra! Kram Eva.

    SvaraRadera
  4. Her var mykje nostalgi.. mange av desse seriane såg vi på i og norge og.
    Det er noko anna enn dagens teknologi og science fiction...

    Ha ein fin dag.

    SvaraRadera

Tack för alla små rara ord och kommentarer här. Välkommen tillbaka!
/Kram Karin


Related Posts with Thumbnails
 
". html>