23 september 2009

I dessa äppletider...





Vad är hösten utan äpplen?!

Jag fick härom veckan plocka en påse äpple med mig hem från en god vän. När man själv inte har ett äppelträd så är det alldeles speciellt att själv få gå till ett och plocka. Trädet dignade av frukt. Det kändes som dyrgripar man tog ner från trädet och det doftade så gott i luften av äpple.
Det var ett sådant där gyllene ögonblick för mig, som jag blir så lycklig utav.

Nu har jag använt några av äpplena till en äppelkaka som jag bjöd några vänner på i söndags.
Tänkte ni kunde få mitt recept här för den blev riktigt god och med fluffig, hög konsistens.
Jag gjorde den i en stor form så jag dubblade receptet för att få den hög, men här lägger jag receptet som det vanligtvis är och till en normal rund form (ca 20-21 cm)
Råsockret gör att kakan får en krispig yta och så kan man ju välja själv om man vill ha överdraget på kakan eller inte.


Fluffig äppelkaka

Ingredienser:
75gr mjukt smör
1 dl socker
1 msk vaniljsocker
1 nypa salt
1 tsk kanel
2 ägg
1 2/3 dl mjöl
4 msk potatismjöl
1 tsk bakpulver
4 stora syrliga äpplen
1/2 dl råsocker

Överdrag på kakan:
1 dl socker
2 ägg
1,5 msk vaniljsocker
2 dl creme fraiche
Rivet skal från 1/2 - 1 citron

Sätt ugnen på 175 grader
Smörj och bröa en form (strl 20-21 cm), gärna med löstagbar kant.
Rör socker, smör, vaniljsocker, salt och kanel ljust och luftigt.
Arbeta därefter in ett ägg i taget.
Blanda vetemjöl, potatismjöl och bakpulver och tillsätt detta i smeten under omrörning.
Klicka ner och bred ut smeten i formen.
Skala och klyfta äpplena och stick ner dem tätt, tätt i degen. Pudra över med råsockret.
Baka kakan på nedersta fals i ugnen, ca 35 min.
Kolla så att den stannat i mitten av kakan innan du tar ut den från ugnen.

Överdraget & sedan in i ugnen igen...
Blanda socker, ägg, vaniljsocker och rivet skal från citron med creme fraichen till en jämn smet.
Häll fyllningen över hela kakan, jämt fördelat och grädda sedan kakan i mitten av ugnen i ca 25 min och tills kakan fått en fin gyllengul färg.
Låt kakan svalna och servera den ljummen med kall vaniljvisp till.

Hoppas den faller er i smaken!




Till sist vill jag i dessa äppeltider dela med mig av ett sött klipp från YouTube, så
har du 5 minuter över så titta:




Ha en trevlig kväll och morgondag!



7 kommentarer:

  1. Jag trodde jag lämnade en kommentar nyss, men så skjedde något... romantiskt, snyft.. ska baka din kaka som tröst :)

    SvaraRadera
  2. Kommer gärna på äppelkalas. Väntar på inbjudan!

    SvaraRadera
  3. Sv: Jag vet, det är så sjukt hemskt.. Blir så arg och sårad när jag läser om människor som behandlar djur så illa. Precis, de är liv!
    Tack så mycket! det värmer :) När jag var mindre var jag väldigt blyg med att jag var kristen, var rädd att folk skulle se mig på ett sämre sätt och så, men har haft bloggen ett bra tag nu, och har aldrig fått någon taskig kommentar om min religion. Att vara kristen är en del av vad jag är, och jag vill ju såklart visa vem jag är för andra! :) Att vara kristen är ju det bästa som finns! :)
    kram!

    SvaraRadera
  4. Hahahahahah,va söööööt film.Mums den verkade god din äppelkaka,måste prova. Ha en bra dag. Kramar Ulrika

    SvaraRadera
  5. Hej Karin, äppelkaka kan aldrig bli fel, måste provas! Vet du, svartöga är väldigt tacksam att så, behöver bara vatten! Den finns också som stor planta men jag har bara sett den oranga sorten i blomsteraffärerna. Du får prova, det är kul att så!
    Ha det gott, jenny

    SvaraRadera
  6. TAckar så mycket för att jag får ta del av receptet. Ska bli en sån kaka under helgen har jag nu bestämt...hehehe
    Tusen tack för alla varma och uppmuntrande ord i min blogg. Det glädjer mig.
    Hoppas du har det bra. I alla fall så bra som det går att ha.
    Kram Janeth

    SvaraRadera
  7. I bland fattar jag inte själv vad energin kommer i från, för att i bland däcka totalt. Tänk om jag kunde bara lagom. Kram

    SvaraRadera

Tack för alla små rara ord och kommentarer här. Välkommen tillbaka!
/Kram Karin


Related Posts with Thumbnails
 
". html>