7 februari 2011

SKAPARLJUS-utställningen i lite kortare ordalag, och några av bilderna jag ställde ut.(resten kommer i nästa inlägg)

Insåg i efterhand att detta inlägg blev alltför långt, blev riktigt trött själv av det, så därför delade jag upp det i två delar istället. I del 1 får Ni lite blickar från utställningen i stort, och de fyra stora tavlorna jag ställde ut.

I del 2(nästa inlägg)visar jag de två trilogierna av sippebilder jag ställde ut samt två mellanstora tavlor.Där delar jag också VARFÖR jag namngivit dem som jag gjort.

Idag har jag haft en mjukt välbefinnande inom mig tillsammans med en enorm trötthet, men detta p.g.a. en riktigt lyckad utställning i Slottshagskyrkan i helgen. 14:e året i rad för denna Skaparljusutställning.Härligt! På Vernissagen under lördagen( kl.14.00-18.00) var det riktigt mycket folk som kikade runt på utställningen. Vi var femton personer i olika åldrar som ställde ut konst av olika slag. Mest tavlor i både akvarell, olja och akryl samt foto. Men det fanns också silversmide, betongkrukor, stickade och virkade saker, kort med pressade blommor och akvarellmålningar och flamskvävnader. Alla mycket skickligt gjorda.

P2053861-2

Det var en glad och uppsluppen stämning och jag tror alla besökarna gick in i cafédelen och köpte kaffe och våfflor och pratade och umgicks med varandra. De sex herrarna som gräddade våfflor gjorde ett mycket bra arbete och hade fullt upp i nästan fyra timmar med att serva alla besökarna.

TACK mina herrar, Ni gjorde åter igen en fantastiskt insats vid Skaparljusutställningen! Jag vågar lova att alla damer och även män för den delen, uppskattade ert engagemang i detta.

P7312423red

På Söndagen(kl.10.00-13.00)var det många besökare igen, tror inte det var lika många som på lördagseftermiddagen??Dagens gudstjänst i Slottshagskyrkan var sammanslagen med Rosengårdskyrkan i stan. I år låg värdskapet hos oss i Slottshagskyrkan. Vi gör ju denna utställningen tillsammans varje år och ställer ut vartannat år hos varandra. På söndagen var det också dragning av lotterna som sålts till det lotteri där vi utställare hade skänkt in olika små alster. 20 % av varje utställares pris på sina alster gick till Helping Hands en ideell hjälporganisation som hjälper fattiga och behövande runt om i Europa. Gå gärna in på länken jag bifogat här och läs om Du vill veta mer vad de gör för olika insatser.

P2053858-2

Här är de olika vinsterna i lotteriet. Själv bidrog jag med den lilla vita tavlan till höger med ekorrungen som blundar och som jag gett rubriken “Se till mig som liten är…” En liten flicka vann den och blev så glad.

10 x 15 cm

Storlek 10 x 15 cm bild. Inkl. ram 15 x 20 cm.

Här syns bilden lite tydligare. Tyvärr blev texten något för liten. Jag tycker själv så mycket om bilden då jag tycker det ser ut som den lilla ekorren ber *smile* Passar kanske på ett nattygsbord? P2053873-2

Ja, nu är det bara att “knyta ihop säcken” för oss i utställningskommittén, se hur mycket pengar som kom in till Helping Hands, vad som kunde gjorts bättre och som vi kan tänka på tills nästa år.En utvärdering alltså endera veckan här. Detta var 14:e året Skaparljusutställningen anordnades. Jätteroligt att den är återkommande varje år. Själv har jag bara varit med två gånger och är med i kommittén för detta arrangemang sedan ett år tillbaka. Jag hoppas detta kan fortsätta i många år till och att nya tar vid när de som varit med länge inte orkar eller har lust längre.

P2053868-2

Längst ner i lokalen huserade då jag med tavlor på två sidor av en skärm. Himmel, vad det är svårt att få till bra kamerabilder i artificiell belysning för att inte tala om blänk i tavelglas osv. Vissa bilder blev bra, andra inte.

Därför visar jag fotona jag ställde ut lite separat nedan, för att Ni ska se dem bättre och för att jag ju lovat Er detta.

A4-format

Storlek: 20 x 30 cm bild = A4. Inkl. ram 30 x 40 cm.

Detta är bilden till höger på ovanstående bild. Titel: DE DJUPARE TONERNA

Bildtext: I mitt inre, i de orördas marker, ligger tårarna som föll. En pärlsymfoni av djupaste outtalade smärta.

Varmt och gyllene men beskriver eller sammanfattar en del av det jag upplevt och som alltid kommer att göra sig påmint inom mig, men då som en mörk ton, en djupare ton som gör symfonin jag spelar i mitt liv, så mycket mer nyanserad och beskrivande, och mänsklig.

A4-format

Storlek: 20 x 30 cm bild = A4. Inkl. ram 30 x 40 cm.

Till vänster ovan hängde jag denna bilden med titeln: LYSSNA…Vad hör Du?

En del av mina bilder är lite abstrakta och kan naturligtvis både tolkas och ses på lite olika vis.Det står var och en fritt. Ibland behöver man sådana bilder för att frigöra nya tankar i sinnet. LYSSNA…vad hör jag? Vad hör jag från mig själv, eller från andra? I nutid eller i dåtid, rop på hjälp, eller glada skratt?……….. Alla mina texter är självupplevda.

A4-format

Storlek: 20 x 30 cm bild = A4. Inkl. ram 30 x 40 cm.

Denna bilden fastnade en av mina allra närmaste väninnor för, och köpte med sig hem. Roligt att hon tyckte såå mycket om den!! Bildtext: Övergiven, trasig och ensam. Ingenting kan dock hindra livet från att spira.

Egentligen handlar hela detta inlägget om detta.

Jag tror det var i somras jag tog denna bilden när jag promenerade nere vid havet. Nu är båten borttagen. Kameran är min ständiga följeslagare. De gånger den inte varit med har också varit de gånger jag missat några av de bilder som skulle ha kunnat blivit några av mina bästa. Jag hittar ständigt nya fotomotiv och huvudet fylls av bildtexter nästan innan jag ‘knäppt av’ på kameran ens …

PB209478-1

Storlek: 20 x 30 cm bild = A4. Inkl. ram 30 x 40 cm. 

Fjärde motivet på skärmsidan, med stora fototavlor, var denna med bildtexten: För dig utgiven…med evig kärlek.

Av Honom som sett allt, hört allt, upplevt allt och ständigt finns där. Någon som helt och fullt vet vad jag och du går igenom.(Det finns inget så befriande som att träffa en person som bara “vet” vad man pratar om) Det gör det lite lättare att kanske kunna vila i acceptans och förståelse av sin situation, att vara sedd, att känna sig lite tryggare när nu någon annan vet hur det kan vara, vare sig det är alldagligt eller något svårt man går igenom.

Kram på er alla så länge!

/ Karin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för alla små rara ord och kommentarer här. Välkommen tillbaka!
/Kram Karin


Related Posts with Thumbnails
 
". html>