6 juni 2012

Ännu en ny skog att upptäcka…

Jag bor i Helsingborg, staden med vattnet rakt in i centrum. Då havet är det allra bästa jag vet så är det oftast där jag tillbringar mina stunder ute. Men ibland är det också härligt att ta en promenad i en skog och bara njuta av träden, fågelkvitter och solens vackra reflektioner genom lövverken.

P1014535RC

P1013357RC

Pålsjö skog är den största skogen här i stan, och består av många olika slingor för promenad eller jogging. Träden är stora och gamla, och skogen är ljus pga att det är en bokskog. Den ligger nära landborgen och med utsikt mot havet.

P1014719-002RC1

P1014740RC

P1014653RC

Sen har vi också Bruce skog,i nordöstra delen av stan, som är en mer eller mindre uppbyggd skog med ridspår och hundstråk. Längs med spåren finns olika saker/redskap man kan träna med sitt djur på. Det finns också ett stort härligt hundhägn där man har möjlighet att ta sin hund och låta den få springa fritt. Något man vill att varje hund skall ha möjlighet att göra.

P1014001R1C

P1012850RC1

Barnens skog, har anpassats efter att reningsverket en gång i tiden låg där, och dammarna är idag fulla med fisk, fåglar och frodigt liv. Slingor finns att gå där med och många tar gärna en promenad med sin hund där.

In the "Childrens Forest" there are lot of different trees and special plants and very cosy to take a walk in.

P1015306RC

Och så har vi då Väla skog. Ett naturreservat. En härlig bokskog den också, och med en del joggare i spåren. På sina ställen finns trätrallar att gå på där det annars skulle vara för oländigt att ta sig fram.Det finns ett jättemysigt grillställe där och skogen känns fridfull och lugn. Inte lika besökt kanske som de andra lite större skogarna i stan. För första gången gick vi där för ett par dagar sedan, och här kommer då lite bilder därifrån.

P1015367RC
En gammal raritet möter oss på parkeringen. De är så fina de gamla bevarade bilarna.

P1015368RC

Titta bara på träpanelen i fönstret och blinkerslyse och sidospeglar på motorhuven.Nå nu var det ju faktiskt inte om gamla bilar inlägget skulle handla utan om skogen.

P1015377RC

Träspångar att gå på i vissa delar av skogen

P1015369RC

Boklöv som växer ut direkt från stammen ser härligt och livfullt ut.

P1015380RC

En skogens planteringskruka.

P1015386-001RC

P1015396a-001RC

De första liljekonvaljerna jag sett ute i skogen i år, var här i denna skogen. Dem är underbara! Enstaka liljekonvaljer finns kvar. Jag hade alldeles glömt att kika efter dem, för vad är våren utan liljekonvaljdoft och de söta små klockblommorna? Då kommer grannen in med ett par buketter liljekonvaljer som han plockat i skogen. Så himla glad jag blev! :-) Han har ett hjärta av guld. När vi flyttade in här för 3 år sedan ringde han på och hälsade oss välkomna med en jättebukett med sommarblommor. Jag glömmer det aldrig! Och idag kom han med en bukett lupiner och prästkragar. Så omtänksamt. Se bilden här:

P1015481RC

P1015394-001RC

Utkik från skogen över lite fält. Strax bakom trädet går järnvägen.

P1015398RC

Smörblommedunge och frodig grönska.

P1015399RC

I utkanten av en slinga ser man över ett järnvägsspår bort mot en vacker gammal gård med halmtak.

COLL2SYRENHORTENSIA

Vild Syrenhortensia. Den är så charmig med sina blomsterknoppar i mitten och en krans av utslagna blommor runt om.

P1015406RC

Massor av vackra prunkande ormbunkar ståtade överallt.

P1015424RC

Livet i sin allra enklaste mening; att leva, är så fascinerande!!! Såg denna stocken liggandes i skogen igår, liksom en del andra träd. Har väl ramlat i någon av stormarna kanske? Denna var sågad i änden o man kan ju tänka sig att den var helt död. Inga blad eller grenar eller rot! LIKVÄL har löv spruckit fram ur stammen!!! Den vägrar dö! Den vill uppleva åtminstone en vår/sommar till, hihi. Jag bara stod och stirrade på den!! Livet är starkare än vi tror! Det är fantastiskt! :-)

P1015426RC

Göken bor här! Det är så underbart att höra dens enkla lockrop.

P1015427RC

Inget är som bokskogar, där solen skiner igenom de tunna löven och skapar enorma ljusgröna, ja nästan limefärgade lövtak över en.

P1015428RC

Harsyra på ljust ställe. Ljusa och späda blad som smakar gott.

P1015431RC

Harsyra inne i en skuggig dunge där en liten solstråle tränger igenom. Harsyra, är bokstavligen ett NATURGODIS. Syrligt och gott att tugga på. Lärde jag mig redan som liten. Ni också gissar jag? Och så är de så söta med sina små sammansatta hjärtan. Lite som små "våfflor" åt skogens små fyrbenta och bevingade...

P1015439RC

När jag såg denna avsågade stammen i den vinkeln den låg i, så tänkte jag genast att det skulle kunnat stått något vackert ord skrivet på den. Det är som upplagt för det. Jag kanske smyger dit en dag och målar något tänkvärt ord på den? :-) Nej, skämt å sido, det får jag inte lov att göra då skogen är ett naturreservat. Tyvärr!!!

P1015442RC

Vid den mysiga grillplatsen tog vi en liten paus. Här har min man och Kajsa ett glatt “samtal”.

P1015444RC

Okej då, vi tittar mot matte som gärna vill fota oss!

P1015447RC

Jag fascineras åter igen av det liv som finns i skogen och som får bladverk att tränga igenom skrovlig bark och direkt på stammen, för att komma fram. Överallt i skogen såg jag det.:-)

P1015460RbesC

 Jag undrar lite över vad detta är? Ja, några slags överblommade hängen förstås men vilket träd får såna bomullstussar när dessa vissnar?

P1015467RC

Hemma igen slår en underbar doft av nyponrosor emot mig precis utanför dörren. Vilken sommar doft!!

COLL3MUFFI

Och vår kisse ligger i buskarna och spanar…Varje sommar är roliga tider för vår kisse. Då lever han rullan ute och är inte ens hemma om nätterna. Kommer bara och äter och försvinner igen. Det är krut i honom trots att han över 15 år gammal. Han ser lite dåligt, och hör lite dåligt och har blivit lite knotig och smal, men så är det ju när man blir gammal. Det är lite vemodigt att se för man vill ju så gärna att ens husdjur ska leva för evigt. Men jag gläds varje dag han är pigg och han fortf kan göra det han tycker så mycket om ;-) Här ligger han i buskarna och spanar på folk som går in och ut ur fastigheten, och andra katter såklart. Gäller att spana noggrant och när sikten är fri, kliver han fram.

P1015473RC

P1015475R-002C

Jag njuter av min lupinbukett i köksfönstret medan jag förbereder lite fika åt oss.

P1015480RC

Vad kan väl vara godare än att efter en härlig skogspromenad ta en mysig fika hemma med  cremebulle och en latte?

Vi hörs en annan dag. Ett inlägg från Krapperups Slottspark samt Kullens fyr kommer så snart jag redigerat klart bilderna.

Kram så länge!/ Karin

Ritat hjärta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för alla små rara ord och kommentarer här. Välkommen tillbaka!
/Kram Karin


Related Posts with Thumbnails
 
". html>