22 augusti 2011

Snart bilkörning igen & jag var med och blev världsrekordhållare!

 

Nu har tiden rusat på igen…det tycker jag vid varje blogginlägg numera. Det har varit lite “bildtorka” denna sommaren. Dels pga att jag fortfarande inte får lov att köra bil. Men det får jag snart. I slutet på sept har det gått 1 år sedan anfallen av läkemedelsbiverkningarna och jag är symtomfri pga kompletterande medicin.

clip_image002[8]clip_image002[10]

Annars åker jag gärna utanför sta´n dit inte ens regionbussarna tar sig och fotar idylliska områden och utforskar nya. Vissa ställen finns ju längs busstråken, men med bussar som går sällan, så kan en förhållandevis kort resa, ta timmar i anspråk bara i att ta sig fram och tillbaka och de krafterna har jag inte.

clip_image002[13]

Sen är det också så att vår bil inte får köras nu, pga att den inte gick igenom bilbesiktningen. Hela tröskellådan under vänster förardörr måste bytas ut.Kostnad: 5000 kr. Urrrgh! Och väldigt trist om det skulle bli dragit om fötterna för att underredet lossar Ler. Så de pengarna måste vi spara ihop till först. Och nu gäller främst höst-och vinterskor och dito kläder.

clip_image002

Bilden hämtad från Clips Online, liksom resterande tecknade och animerade bilder i detta inlägg.

Det är till att suga på ramarna när man har sjukersättning /rehabiliteringsersättning och ens ersättning baseras på en urkass heltidslön år 2000 med 70 kr/tim (läkarsekreterare/usk). Därefter har jag inte pga sjukdom, arbetslöshet samt studier kunnat få ersättningen uppgraderad. Då behöver jag ha haft ett heltidsjobb i minst 6 månader. Mina arbetsgivare inom vården har bara gett mig skiftande vikariat i olika timgrader så vad gör man? Det är livet på en pinne för en långtidssjuk i Sverige med mina olika diagnoser.

clip_image002[4]

Nåväl, man får göra det bästa utav det, och nöden är ju uppfinningarnas moder brukar man säga. REA och EXTRAPRISER har blivit mina fina kompisar också. Och som hjälp att hålla huvudet ovanför vattenytan så är mitt skapande en oumbärlig del.

clip_image001[8]

Igår var jag och min man tillsammans med ytterligare 1545 personer med om att slå Londons Guinessrekord (851 pers) i världens största Ukuleleensemble. Införskaffandes varsin Ukulele, flitigt övande i att kunna hantera tre ackord i normal takt med låten “Leende guldbruna ögon”, så blev vi allihopa nya världsrekordhållare. Vi ska få oss tillsänt bevis för det från arrangörerna dit vi anmälde oss.

VåraUkulelorSGN VTNM

Min man valde en väldigt brokig och färgglad Ukulele. Det röda är en groda, fniss. Ena ögat finns målat inne i ukulelen. Piffigt! Jag ville ha en lite diskretare färg på min Ukulele då den ska få hänga på väggen hemma mellan lirandet.

Woaw, vilken förväntan och stämning det var i luften och vädret visade sin allra bästa sida som det inte gjort på flera veckor nu. Publiken hejade på och vi spelade efter alla Guiness olika krav och regler som gäller för att godkännas för att slå ett världsrekord. Men vi tog det, spelade “Leende guldbruna ögon” som en enda man, och jublade därefter med alla våra 1547 Ukulelor i regnbågens alla färger, högt lyfta i luften i ett öronbedövande jubel tillsammans med publiken.

Länkar från HD (Helsingborgs Dagblad):

Guinessdomarens ord inför lördagens Ukulelerekord

Ukulelefesten ska sätta Helsingborg på världskartan

Världsrekord i Grytan (inkl.Johan Perssons bildspel från världsrekordet)

Försök i Maryland att sno världsrekordet misslyckades

clip_image002[15]

Ha det riktigt gott nu alla vänner!

Kram Karin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för alla små rara ord och kommentarer här. Välkommen tillbaka!
/Kram Karin


Related Posts with Thumbnails
 
". html>