2 juni 2011

Lite härliga sommarbilder från min arbetsrehabilitering FRAMTID

Jag känner mig lyckligt lottad som har kommit till en jättebra plats för arbetsrehabilitering. Jag får hålla på med sådant som ligger mig varmt om hjärtat, såsom inredning, dekoration, blommor, växthus mm.Dessutom kan jag en dag i veckan delta i friskvårdspromenader etc. Jag går dit varje gång med glädje i hjärtat. Dessutom är handledaren samt arbetsledaren väldigt måna om mig att jag skall ta det i min egen takt och inte stressa. Det känns väldigt skönt med den stöttningen.

FörväntanpåsolimorgonVATTENMÄRKE

Kvällshimlen visar att imorgon blir det sol.

Platsen är ju egentligen ett jättestort loppis, med olika byggnader för olika saker som säljs och där man också gör vid en del saker innan de säljs ex. Måleriet. Lampor & el, Antikt, Hushållsgeråd och porslin, Tavlor, Möbler, Teknik, Böcker, Textil och kläder, och så växthusen där vi säljer en del växter vi odlar, dekoration-och inredningsprylar för trädgården, blomsterböcker mm.

flowergirlpinkgfairy003a

Vid loven i skolorna anordnar vi också aktiviteter för barnen att komma och delta i på platsen. Det kan vara pilkastning, hoppa käpphäst, snida i trä, grilla korv, göra pyssel, sandpåsekastning och mycket mer. Det brukar vara mycket uppskattat. Ibland pågår också aktiviteter ute på olika äldreboende i staden.

1aaaflowerfairiesgfairy003c

Här följer nu ett helt gäng bilder som jag tagit de senaste veckorna. Jag ska använda fem av mina foton från platsen (på blommor och grönska) till tavlor i konferensrummet också. Två har jag redan tittat ut och de blir klara till nästa vecka. Resten plockar jag ut lite längre fram i sommar när jag fotat luktärter och lite andra vackra blommor som slagit ut då.

AklejaVATTENMÄRKE

Romantiska och skira Aklejor växer i den stora trädgården.

MaskrosidetgrönaVATTENMÄRKE

Även en simpel maskros med sina härliga gula färg och somriga doft är riktigt vacker.

EnlättsmekningVATTENMÄRKE

Här har den “transformerats om” till en vacker silvrig boll. Jag frestas gärna att smeka den mot kinden, då den ser så ljuvligt mjuk och dunig ut.

KändohågkommenVATTENMÄRKE

Underbara Förgätmigej av olika sorter och blå nyanser, växer det gott om på platsen.

VirvlandeminnenVATTENMÄRKE

Skir Förgätmigej blommar i gräset och det ser nästan ut som att blommorna virvlar runt i luften.

LammöronVATTENMÄRKE

Lammöron – Dessa är jag så förtjust i. De har en vacker ljus färg som bryter vackert av mot olika blommor och grönska, och sedan är de så sidenmjuka att ta i. Lenaste, lenaste…

SomentuppblandhönorVATTENMÄRKE

Tre stolta och vackra tuppar har vi som struttar runt om på området, och tjugo hönor flockas runt dem och tjattrar och pickar frön. Dessutom är de tama och kommer gärna bort och äter ur handen eller bara tittar på en när man är där ute.

Hönan spekulerarVATTENMÄRKE

Denna lilla Hönan ser väldigt fundersam ut…eller drömmer hon om något speciellt?

SrättaSptättaSprättaVATTENMÄRKE

Sprätta, sprätta, sprätta…

LjustbröstVATTENMÄRKE

Härom dagen kläcktes två små dunbollar till kycklingar, en beigegul, och en svartvit. De är nu tillsammans med mamma Höna i en inredd större bur utomhus där de går och pickar, får frisk luft och lär sig sprätta av mamma Höna. Hon visar tydligt hur man gör det.

MittimatskålenVATTENMÄRKE

Det är så mycket som är nytt för en liten kyckling att lära.

BakomväxthusenVATTENMÄRKE

Överallt kan man hämta inspiration för hur man på ett kreativt och annorlunda sätt kan inreda sin utemiljö. Här är både gamla fönster och dörrar uppsatta på nät av armeringsjärn. Kan tänka mig att det är vackert att plantera slingerväxter runt om armeringsjärnet som får bilda väggar med sin växtlighet.

SommarljusVATTENMÄRKE

Bakom växthusen finns ett antal hängmattor, hängstolar och vilstolar utsatta, om man vill vila sig där när man har fikapaus/lunch. Alldeles ljuvligt. Ska prova detta en dag.

BandflöjelVATTENMÄRKE

Här en Flöjel gjord av olika vackra band som hänger i ett träd och svänger i vinden.

Kristalldekorationer uteVATTENMÄRKE

Vill man istället ha lite bling-bling i träden som gnistrar och pinglar eller för att hålla fåglarna borta från såbänkarna, så är det enkelt att göra ett själv av prismor från en avlagd kristallkrona eller köpa några stycken i närmsta hobbyaffär.

AzaleaVATTENMÄRKE

Härligt rosa Azaleabuske.

KlättrandeazaleaVATTENMÄRKE

Här har vi en Azalea i ljuslila färg som så vackert slingrar sig upp i ett träd.

LilaazaleaVATTENMÄRKE

Utsökt vackra blommor har de.

DansamindockaVATTENMÄRKE

“Dansa min docka…”

Kantnepetan, nära släkt med Kattmyntan, kan göra vilken katt som helst yr och stollig av glädje. Dessutom lyser blommorna vackert blå i rabatterna.

KantnepetavirrVATTENMÄRKE

Mer Kantnepeta…

GräslöksknoppVATTENMÄRKE

Gräslöken växer i stora ruggar och blommar vackert just nu. Här en underbar liten knopp som håller på att slå ut.

KronanVATTENMÄRKE

En annan liten knopp har kommit lite längre i att slå ut, och påminner lite om en Krona.

JordgubbsblommorVATTENMÄRKE

Jordgubbsplantorna är på tillväxt, och blommar de också just nu.

KirgislökVATTENMÄRKE

Kirgislöken stoltserar vackert på långa stänglar med halvrunda och helt runda blomsterbollar.

UtslagskraftVATTENMÄRKE

LärkträdVATTENMÄRKE

Träden är som vackrast nu när de är relativt nyutslagna fortfarande och har kvar den ljusa grönskan i bladen. Jag är inte riktigt säker på vad detta är för ett slags träd. Det liknar lärkträdet, men är nog inte ett sådant. Inga kottar finns på trädet.

PetuniaVATTENMÄRKE

Petunior pryder i sprakande färger, lite här och där.

BjörkmskottVATTENMÄRKE

Inget är som Björkar, med sina stiliga vita stammar.

BladstrukturerVATTENMÄRKE

Solljuset plockar fram bladens struktur och mönster väldigt fint, när solen lyser igenom dem.

HäggblommorVATTENMÄRKE

Ljuvligt doftande Hägg har precis blommat för fullt mellan hängmattorna.

NarcisspersikaVATTENMÄRKE

En vit-och pastellfärgad väldoftande narciss.

PelargonodlingiväxthusetVATTENMÄRKE

Här odlas det Pelargoner av en mängd olika sorter, i detta växthuset.

PelargonblommaAVATTENMÄRKE

Här en med ljuvligt cerisefärgade blommor.

PelargonblommaVATTENMÄRKE

En annan som är lite ljusare och skirare…

PelargonmjuktVATTENMÄRKE

Vissa sorter har mjuka ludna blad.

PenseerikorgVATTENMÄRKE

Väldoftande och skira Penséer är fina att njuta utav. De ser ut som små fjärilar med sina fladdrande tunna kronblad.

Rosa penseéVATTENMÄRKE

Här en Pensée i rosalila nyanser.

SkärtulpanBVATTENMÄRKE

Knastrande tulpaner går inte heller av för hackor.

StrutbräkenVATTENMÄRKE

Till slut avslutar jag denna bildserie med ett vackert Strutbräkenblad. Denna bilden skall för övrigt in i en gammal guldram och pryda väggen i konferensrummet.(Modell större)

Detta var några stänk av skönheten från den plats där jag arbetsrehabiliteras. Det är alldeles ljuvligt ute i trädgårdarna och växthusen och en glädje att få gå där och arbeta.

Ha en skön Kristi Himmelfärds Dag och njut av sol och kanske lite extra ledighet.    / Kram Karin

2 kommentarer:

  1. Hej Karin! Så härligt fint det är omkring dig. Underbart med en sådan fin plats. Jag som besöker Loppiset ofta (varje vecka) ser nog inte allt detta, men det verkar fint och trevligt organiserat och växthusen är jättemysiga. Kanske vi stöter på varann där någon dag. Tills dess ha det bra. Kram!!

    SvaraRadera
  2. Här finner du med största sannolikhet lösningen gör dina besvär.
    Besök denna nya blogg som visar fram hur och varför våra moderna sjukdomar uppstår:http://gluten-celiaki.blogspot.com/2011/03/fibromyalgi-kan-direkt-knytas-till.html

    SvaraRadera

Tack för alla små rara ord och kommentarer här. Välkommen tillbaka!
/Kram Karin


Related Posts with Thumbnails
 
". html>